Mijn konijn heeft rode plas, moet ik naar de dierenarts?

Omdat een vriend van mij op vakantie is moet ik zijn konijn verzorgen, alleen heb ik soms gezien dat er rode plas ligt.
Ik weet niet zoveel van het konijn dus, ik weet niet welke soort het is, en of het een mannetje of vrouwtje is.
Als je iets moet weten, moet je het zeggen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.9K

Antwoorden (4)

Meestal kan rode plas bij een konijn geen kwaad:

"Een rode kleur van de urine wordt soms gezien bij konijnen. Waarschijnlijk wordt dit veroorzaakt door plantpigmenten, en het heeft geen invloed op de gezondheid van het dier."

Zie de bron hieronder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
OK, gelukkig maar. dankje!
Nee maak je geen zorgen.
Rode urine komt regelmatig voor bij huiskonijnen en is meer normaal dan zeldzaam.
Binnen 5 dagen moet het wel weer normaal zijn.

Bloed is zeer zeer lastig te zien met het blote oog, dus die kans is erg klein.

Vertoont het konijn verder geen afwijkingen dan is er voor nu niks aan de hand.

let op:

Drinkt hij genoeg
eet hij normaal
heeft hij hooi
krijgt hij zijn lichaamsbeweging
is hij NIET sloom (let op, met deze temparaturen zijn alle dieren uiteraard slomer)

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou... hij/zij is het tegenovergestelde van sloom. als hij/zij in de ren is gaat hij/zij juist speels rondjes rennen. :-)
Dat is normaal, want dat heb ik ook de vorige keer gezien dat ik hem verzorgde en dat was een half jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klinkt helemaal goed :) Blijf het in de gaten houden en maak je niet teveel zorgen!
als het echt donkerrood is kan het waarschijnlijk geen kwaad.

een beetje rood/roze kan wel duiden op bloed in de urine.

bij blaasproblemen plassen konijnen op andere plaatsen in het hok waar ze dit nogmaal niet doen.

bij de link vind je meer info
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij twijfel: zuig met bijvoorbeeld een leeggespoel medicijn spuitje, of een pipetje wat urine op. Bij iedere dierenarts kunnen ze voor 10-15 euro heel snel met een teststrip bepalen of er bloed in de urine zit. Als er namelijk WEL bloed in de urine zit, en het dier verder normaal zijn gang gaat (dus gewoon eten, gewoon rondhuppelen enzo) dan kan het duiden op blaassteentjes of blaaszand. Hoe eerder je daar bij bent hoe beter!

(een konijn met blaassteentjes of zand toont de eerste tijd vrijwel NIET ziek)