Waarom krabt mijn kat met voorpoot over de grond NA maaltijd?

Een van mijn katten krabt over de vloer met haar voorpoot als ze klaar is met eten. Het lijkt alsof ze ermee zegt: '"Zo, ik heb genoeg gehad en ben klaar!" Als ze bestek zou hebben dan had ze vast het bestek op het bordje gelegd, haha.

Doen meer katten dit? Zo ja, waarom? Ik denk dat mijn kat op haar manier de vloer schoonmaakt. Toch netjes na het eten... ;).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
55.3K

Het beste antwoord

je kat wil het eten wat over is begraven.
in het wild is het niet handig geurend voedsel in je territorium te laten liggen; dat kan ongewenste gasten aantrekken.

Toegevoegd na 17 minuten:
het is overigens niet zo dat alle katten dit doen, maar een zeldzaamheid is het zeker niet.
onder de katten die dit gedrag vertonen heb je ook nog verschil; je hebt fanatieke harkers die van geen ophouden weten, en katten die een symbolisch harkje voldoende vinden.
Rieneke1
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
onzin, het heeft niet met slim of dom te maken.
de kat denkt niet bewust dat hij zijn eten moet begraven om geen vijanden aan te trekken.
het betreft een instinctieve handeling.
de ene kat doet het wel, de andere niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Krabben naast de etensbak
Katten zijn dol op lekker eten. Ze hebben echter maar een klein maagje en krijgen hun etensbak niet altijd leeg gegeten. Daarom stoppen ze met eten zodra ze verzadigd zijn. Sommige katten eindigen hun maaltijd heel bizar door te krabben naast hun etensbak. Waar komt dit gedrag vandaan? In de vrije natuur is het niet zo’n goed idee om een lekker maaltje onbewaakt achter te laten… een ander dier is er zo mee aan de haal! Daarom begraven wilde katten hun prooi met zand en aarde, zodat het verstopt ligt voor andere roofdieren. Absurd of niet, je kat die op de tegelvloer naast zijn etensbak krabt wil dus ook zijn lekkere hapje bewaren voor een volgende maaltijd. Komisch is het wel, zeker die laatste keurende blik om te zien of het hapje nu goed verstopt ligt… (niet dus!). http://www.kattenplaza.nl/vreemd_kattengedrag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ onzin: Het is een oerinstinct om dit te doen, en het heeft niets met de ondergrond te maken. Zie het gewoon als 'appeltje voor de dorst'. En inderdaad doet de ene kat het meer/langer/vaker dan de andere kat.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Mijn katten doen dit niet bij eten, wel bij iets wat vies vinden, citroen, poep, kots...

Andere antwoorden (5)

Sommigen zullen zeggen dat ze hun eten willen begraven, maar na studie ben ik tot de conclusie gekomen dat dit onzin is.
Als een poes lekker gegeten heeft, maar hij is vol, dan wil hij dat eten later nog eens opeten. Wat de kat dan doet is het gebied rond het eten markeren, waarmee de kat dus wil zeggen: Blijf af! Dit is van mij!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb een paard gehad, die op deze manier aangaf, dat hij nog niet genoeg eten had gehad. wilde me zo motiveren om hem nog wat lekkers te geven. mogelijk dat jouw kat dit er ook mee bedoelt.

is de etensbak leeg op het moment dat je kat met zijn voorpoot begint te krabben?
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, meestal laat ze een klein beetje staan. Als ze geluk heeft blijft het liggen, maar vaak eet mijn andere kat het snel op. Volgens mij doet ze dit trouwens ook als ze water op heeft, maar dat moet ik nog even nagaan voor de zekerheid ;).
Katten hebben geurklieren in hun voetjes, door te 'harken' (zo noemen wij het ;-)) markeren ze de plek als hun territorium.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een deel van hun instinct dat zegt dat ze dit moeten doen. Uiteindelijk zijn katten vleeseters. Als ze gedaan hebben met eten laten ze in de natuur dus een kadaver achter. Dit kadaver zou dan andere roofdieren kunnen aantrekken. Daarom graaft de kat het onder. De neiging om (gravend) te krabben heeft je kat dus instinctief ontwikkeld. Vergelijkbaar met mensen die nog steeds verstijven wanneer ze schrikken. Deze reflex heeft geen nut meer in onze hedendaagse maatschappij, maar het is nog steeds ons instinct die ons daartoe verplicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn poezel doet het voordat ze water gaat drinken... Vindt het een lief gezicht maar denk dat het markering is aangezien ze de waterbak deelt met de hond!