Hoe kan ik mijn kat leren om niet op mijn bed te springen?

Ik ben er vrijdag achtergekomen dat ik allergisch ben voor katten, maar mijn kat springt altijd op mijn bed :(
En mijn kat heeft nog een probleem: hij kan niet alleen zijn, want dan miauwt hij de hele nacht door. Dus dacht ik: wat nou als ik er voor zorg dat hij niet op mijn bed kan springen, maar hij toch in mijn kamer kan zijn. Maar hoe kan ik hem leren om niet op mijn bed te springen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.1K

Antwoorden (8)

Dat is bij een kat volstrekt onmogelijk. En laat je niet van de wijs brengen door mensen over adviezen over plantenspuiten en zo. Dat is alleen maar wreed en het helpt niet. Katten zijn geen honden. Eén troost: het miauwen 's nachts stopt als je er geen aandacht aan geeft. Het duurt lang, maar het stopt. Maar wel consequent zijn, nooit op ingaan.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt een kat toch ook afleren om niet op het aanrecht te springen? , waarom dan niet op het bed? Volstrekt onmogelijk is het niet..
Een kat is van nature heel nieuwsgierig. Als je ervoor zorgt dat ze weet dat er op het bed niets bijzonders is en dat een mandje met een veel lekkerdere plek veel fijner is. Je moet er eerst achterkomen waarom de kat op bed springt. ( net zoals een vieze kattenbak de reden is dat de kat erbuiten plast ( of ernaast) Je hebt in speelgoed winkels van die poppen of monsters die allemaal bel geluiden en sirenes ofzo maken bij beweging. Als je daar een paar van op bed legt en de kat springt erop dan zal ze schrikken en de volgende keren als ze het bed ziet dat associeren met 'die monsters' Uiteraard de slaapkamer deur zoveel mogelijk gesloten houden helpt helemaal...
Niet zelf proberen de kat bang te maken want dan wordt ze bang van jou en niet van het bed. Ook niet iets lekkers geven als ze erop springt door haar ervanaf te halen, want dan denkt ze: Als ik op bed spring krijg ik wat lekkers...

Observeer de kat en kijk waarom ze dingen doet. Begin als ze nog jong is dan kan je best het een en ander (af) leren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de enige manier die voor mij werkte was de slaapkamer dicht doen na bijvoorbeeld 7 uur 's avonds zodat als ik naar bed ging de slaapkamer vrij en leeg was.
alleen de kamer in, deur achter je dicht en verder geen gezeur, de rest van het huis mogen ze wel in .
je kan kan wel alleen zijn, maar je moet hem dat wel eerst leren.
hoe oud is je kat, is hij volwassen of nog een kitten daar gaat het even om...
als het een kitten is, dan zorg je voor een kattenmand naast je bed en daar kan hij op de grond in de mand met een deken slapen.

als het een volwassen kat is, zul je hem moeten leren dat hij s'snachts niet in de slaapkamer mag zijn .
mijn katten mogen in het hele huis de hele dag en de tuin in behalve na 8 uur, dan gaat de woonkamer duur dicht en blijven ze in de woonkamer of keuken of naar buiten wat ze zelf willen.

dat is een kwestie van discipline, je moet het hem leren door vol te houden en niet toe te geven.

wat zul je lekker slapen als hij het door heeft !
succes !

Toegevoegd na 8 uur:
omdat je allergisch bent is het sowieso een goed idee om de kat niet in je slaapkamer te laten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
iets afleren in de zin van : niet op het bed! dat zal niet lukken, je enige optie met katten is wat ik al zei, gewoon de deur dicht doen en als je een gang ertussen hebt prima dat is een extra buffer, maar niet toegeven, dat is het enige wat je moet doen de kat in de woonkamer , deur dicht, jij naar de slaapkamer en deur dicht. als je gejammer hoort oren dicht ga lezen, dit duurt even, maar de aanhouder wint echt en dan kun je wel slapen !
heb je maar 1 kater ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus je hebt eigenlijk 1,5 ...! :)))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit vergat ik : je kunt een kat iets afleren... en als je er niet bij bent of wel en hij heeft er zin in, doet 'ie het toch weer...! want een kat bepaalt zelf wat hij doet !
Een kat kan je moeilijk iets aanleren. Bij mij slapen de poezels in de winter naast mijn bed. Ik leg ze er in en aai ze totdat ze zich beginnen te wassen. Dan weet ik dat ze daarna in slaap vallen. Mss kan dit je helpen. Ik hebnmet de 1ne kat meer last dan de andere ons spieke wil altijd heel de kamer verkennen en springt er altijd weer uit. Dus soms kost het moeite. Maar mijn andere 2 poezels wassen zich snel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat mss wel vergezocht is voor zijn miauwen als hij alleen is, is mss een kattenvriendje kopen? Dan is hij niet alleen maar is vergezocht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben geen expert ofzo maar misschien kan je proberen steeds hem te laten zien dat jij dat baas bent bv. Dominant gedrag en als ie op je bed springt gelijk weg halen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan de kat niet leren om er echt niet op te springen, op een manier als je dat bij een hond wel zou kunnen.
Katten doen uiteindelijk wat ze zelf willen, wat ook wel zijn charme heeft.
Het beste is eigenlijk de deur dichthouden. Hij zal in het begin zeker miauwen, maar uiteindelijk gaat dat na een paar dagen echt over. Ik ben door hetzelfde gegaan en dat met 3 katten :)

Er is echter wel iets dat je kan proberen.
Het heet Ssscat (fabrikant innotek) en is een klein spuitbusje dat lucht blaast als de kat in de buurt ervan komt, want hij werkt met een soort bewegingsmelder.
Ik gebruik het zelf voor mijn TV, omdat ik een 8 kg zware Maine Coon hebt, die graag aan de tv gaat hangen.
Hij heeft maar twee keer lucht hoeven spuiten en nu staat dat ding er nog steeds, maar de kat gaat er niet meer op, dus werkt prima!

Je kan het op verschillende websites vinden, zoals zooplus.nl.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij afleren moet je heel veel geduld en stalen zenuwen hebben.
asl de kat gewend is op bed, dan zal hij/zij nog maanden door kunnen mauwen en huilen (of aan de deur krabben), en als je 1 keer toegeeft zit je er weer maanden aan vast.

het enige wat helpt, als je de kat wel in de slaapkamer wil en niet op bed, is een hek om je bed zetten. eventueel een klamboe maar ik denk eerder iets stevigers. Maar ik denk dat ie dan ook gaat mauwen of krabben.

overigens, als je allergisch bent, zal de kat niet op bed laten niet veel helpen. de haren en huidschilfers die door het hele huis heen zitten, maken je dan net zo benauwd.

dan helpen alleen de kat wegdoen en het hele huis grondig schoonmaken, of anti-histaminica-pilletjes dagelijks slikken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik weet wat je doormaakt. Ik wil een dier waar ik aan gehecht ben ook nietweg doen. maar zelf was ik op een gegeven moment zo benauwd, dat ik echt helemaal geen lucht meer had, binnen 2 minuten als ik thuis kwam.
nu ik 2 jaar die pillen heb genomen, ben ik helemaal van mijn allergie af, en slapen de katten zelfs op mijn hoofdkussen. Heerlijk, zonder gespin naast mijn oor kom ik niet meer in slaap.
Katten die op bed springen zoeken niet alleen gezelligheid, maar vooral ook warmte.
Misschien helpt een mandje in je slaapkamer?, met warme lappen of een minidekbedje?

Maar de kans is groot dat de kat op bed blijft springen wat je ook probeert.
En dan helpt alleen deur dicht , eigen slaapplekje of mandje voor poes elders creeren, en miauwen negeren.