Ik heb 1 kat en wou er nog 1 dus ik nam nog een kat Ik deed ze meteen bij elkaar maar er kwam ruzie dus ik deed hem weg. Zal ik nu een kitten nemen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kat is geen wegwerp! NEE dus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, niet op deze manier...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het wordt hoog tijd dat mensen eens leren vooraleer ze een dier of er een tweede dier bijnemen eens eerst documentatie over te lezen als je niet goed weet wat er mee aan te vangen in zo'n geval documentatie kan je nog altijd links laten liggen of weggooien een dier niet

Antwoorden (6)

Nee, als je ieder beest wat ruzie maakt weg doet, kun je maar beter geen dieren meer nemen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+je, maar wel met de kanttekening dat dit geen manier is van een nieuw huisdier introduceren (als het al onder de noemer introduceren valt) het wel of niet accepteren van een nieuwkomer kan vallen of staan met de manier van introduceren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ paulus811
SCHITTEREND ANTWOORD persoonlijk vindt ik dat. Een makkelijke weg kiezen ipv er moeite in te steken zodat het wel lukt zucht wordt er niet goed van
Kristal
11 jaar geleden
+1
als ik jou was, zou ik me eerst eens verdiepen in het dier KAT ! lees een boek, kijk naar tv-programma's op bijv. Animal Planet en als je weet hoe katten in elkaar zitten, zul je niet meer een kat nemen er een bijzetten meteen en weer wegdoen !

antwoord : nee jij moet niet nu een kitten nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
misschien een antwoord wat hard over kan komen, maar wel heel duidelijk en waar! +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
weet je, @eucalypje, het klinkt wel hard, maar ik kan hier zo laaiend over worden: het is geen krant, het leeft het is een dier en dat doe je maar één keer de deur uit : tussen 6.plankjes ! begrijp je ? mensen denken niet na, ze doen alleen maar...
ik moet ook toegeven, dat ik niet nagedacht heb, alleen maar geschreven/getikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kan me de frustratie heel levendig voorstellen hoor. veel dieren zijn hier de pineut van, terwijl vooraf beter nadenken veel gekl##t simpel had kunnen voorkomen. dus ja, ik begrijp het heel erg goed! het zijn geen wegwerp artikelen die je even aanschaft en er weer makkelijk afstand van doet. heb wel het idee dat de vraagsteller na een misser wat verder wil kijken dan haar neus lang is, en dat vind ik dan wel weer positief. (er zijn er genoeg die op dezelfde manier verder gaan helaas....)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik hoop het wat betreft vs, maar de antwoorden zeggen wel genoeg he ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er zit in de antwoorden idd een hele duidelijke boodschap ja... ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor alle +-en !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voel me niet aangevallen, ik houd van uitleg als ik iets over het hoofd zie/niet weet.
logisch @andreaoktober : bedankt voor de uitleg, had ik inderdaad nog niet aan gedacht, te veel mogelijkheden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Euh sorry hoor maar wat die verstandelijke beperking betreft ik heb dat probleem ook zo een stempel krijgen is niet zo leuk hopelijk begrijp je me
Kristal
11 jaar geleden
Andrea, kan het zijn dat jouw empathische vermogen iets minder ontwikkeld is? Er zullen meerdere mensen hier op GV zijn die een verstandelijke beperking hebben maar heel goed in staat zijn zinnige antwoorden te geven, te lezen en te schrijven.
Niet zo goed bij nagedacht vermoed ik...
Kristal
11 jaar geleden
+1 Jodokus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel @kristal : maar je heb 'm niet gegeven ! ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@cazzy niets aantrekken van dat label.
er zijn zoveel mensen die de stempel 'normaal' hebben (wat dat dan ook mag zijn) of ten onrechte denken te hebben en zowel bewust als onbewust het leven van een dier verkloten. jou label zegt dus helemaal geen hol over dieren en je goede wil. iedereen kan zich vergissen, maar men vergeet dat je hier een vraag stelt om het WEL anders aan te pakken en je WEL verder te verdiepen hierin. en dat mag ook weleens benadrukt worden vind ik! (bij deze dus) ;-)))
Kristal
11 jaar geleden
Tjongetjonge Jodukus, je hebt er ff op moeten wachten maar dan héb je ook wat ;-)) Alsnog de plus!
Kristal
11 jaar geleden
Eucje, hoewel ik het met je eens ben, is het Poekiemannetje die de vraag stelt en niet Cazzy ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@kristal: :)))
nee, doe maar niet.
als je niet van tevoren je goed inleest, maar een kat zonder voorbereiding bij een andere kat zet, ben je al niet slim bezig.
en dan vervolgens als het niet naar wens gaat de kat weer de deur uit....
je hebt het hier niet over een halfje wit.
mocht je toch besluiten een kitten te nemen, lees je dan eerst uitgebreid in, zodat je weet wat te doen en wat te laten.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
prrRRRrrrRRlussss 1!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus 1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed antwoord rien! :) Denk om je bloeddruk!
Rieneke1
11 jaar geleden
hahaha goed advies niels, het begint zich net weer wat te normaliseren :) dank plussers!
Kristal
11 jaar geleden
+1
Dat is niet verstandig. En bovendien zielig voor alle . Je moet eerst iets over een dier weten voordat je het als huisdier neemt. Katten die vechten, zijn niet net zoals mensen per definitie agressief... Ze kunnen soms willen laten zien wie de baas is. Daarna zouden ze hele goede vriendjes kunnen worden. Om meteen dat katje weg te doen was al niet verstandig, maar een plaatsvervanger is zeker niet goed en zal het probleem ook niet oplossen... Als je zover bent voor een 2e kat, moet je ze aan elkaar laten wennen. Sluit ze apart op in een kamer en wees er bij als ze een keer samen mogen zijn. Geef ze allebei aandacht en hou ze uit elkaar ( evt een riempje) allereerst moeten ze wennen aan elkaars geur en dan komt vanzelf de acceptatie... Het mooiste zou zijn met een raam ertussen, dan kunnen ze elkaar ook zien. ( maar een deur werkt ook) ze ruiken elkaar wel...
Er zijn veel boeken over en ook wel op internet te vinden hoe je de 2e kat kan nemen. Verdiep je daar eerst even in. Ipv een kat als accessoire te zien.
Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
men bepaalde dat ik een huisgenoot nodig had, en ik kreeg een huisgenoot opgedrongen.
van de een op de andere dag woonde hier een wildvreemde.
we konden binnen 1 dag en pats boem, geen dikke maatjes worden zonder elkaar duidelijk te maken wat eigenlijk de omgangsregels waren zodat we elkaar konden accepteren, dus is de huisgenoot de deur gewenzen met dezelfde vaart als waarop deze is binnengehaald.
nu willen ze weer een huisgenoot voor me, zullen ze er weer een nemen?

(alsdus de beleving van je kat zo ongeveer.....sorry)
dus puur voor de dieren:
NEE natuurlijk niet! niet op die manier!

als je weet hoe het wel moet kan je eventueel een poging doen, maar dan aub met begrip naar alle 2 de dieren toe en dus met 'know how'.

er zijn genoeg tips en adviezen te lezen (hier en op het net) hoe je het WEL aan moet pakken zodat het (vooral voor de katten) niet weer op een fiasco uit zal draaien.

maar let op: ook al geef beide dieren de kans om op een rustige manier en op neutraal terrein langzaam aan elkaar te wennen, dan nog zijn er katten die hoe dan ook het huis en omgeving voor zichzelf willen houden en een andere kat beslist niet tolleren.

(het baasje kan dus katvriendelijk introduceren, maar deze blijft personeel aangezien de eerste kat definitief besluit of het een goede keuze is of niet)

wat men vaak denkt is dat kittens altijd goed gaan bij andere (oudere) katten, maar ook dit is helaas niet waar als liggen de 'slagingskansen' over het algemeen wel hoger.

als je een poging wil doen, ga dan aub naar het asiel. hier geven ze je hele goed tips, kan je bellen bij vragen, en mocht blijken dat het niet gaat werken zit je niet met een kitten wat je zelf ergens moet 'slíjten' (volop kittentijd nu, en ook nog eens vlak voor de vakantie periode!!!)
bij een herplaatser uit het asiel (waar echt ook kittens zitten) krijgt je een soort van 'proeftijd'.

bovendien weet je zeker dat je een gezond dier hebt, zijn ze ingeënt, ontwormd, hebben een chip en paspoort, en kan je ze (als de leeftijd het toestaat) ze gratis 'laten helpen' zodat je geen (OOPS!!! foutje) bijdrage doet wat betreft het toch al problematische kattenoverschot.
(daarbij wil je niet weten hoeveel zieke kittens ik momenteel op de gratis advertentie sites zie staan, terwijl mensen ze toch ophalen en óf met een grote teleurstelling zitten, en/of met alsnog bijzonder hoge kosten voor een dierenarts!)

(verder in reacties)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(vervolg) (...rieneke 'vergeef' me....) ;-) ik ben ff heel brutaal nu:
Rieneke is van de kattenafdeling en weet héél erg veel van katten, kattengedrag, maar op elk 'kattengebied'.
bij vragen of tips 'moet' je daar even aan het (katten?)belletje trekken. :) mocht je na een hoop info toch nog een poging willen doen wens ik je veel succes, en plezier van je katten (en mocht je een eigenwijze versie hebben: veel plezier van je kat) (laat je ons nog weten of je het gaat doen, en wellicht of het is geslaagd?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ mooi antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed, wel doordacht antwoord, plus !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij vlaag van verstandverbijstering ik heb nu en dan zo'n momentje jodokus ;-) bedankt voor het +je
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lol!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waw heftig! Maar behoorlijk duidelijk. Goed verzonnen ook dat je de gedachten van katbeest erbij hebt gezet. Mensen denken vaak niet zo :) ((ik moet glimlachen om het Rieneke stukje)) Dikke plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kon even geen andere manier bedenken
(niet voor de kattenervaring, en niet voor het 'rieneke stukje') :)) bedankt voor de + en leuke reactie!
Kristal
11 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarheden kunnen soms kwetsen maar dat mag wel als het over dieren gaat vindt ik dan denken ze HOPELIJK 2 keer na een goeie zeg ik eucalipje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor het begrip. het is niet mijn bedoeling om je neer te zetten als ondoordacht of slecht, danwel je te kwetsen. ik hoop dat je wat hebt aan de antwoorden en een mogelijke aanschaf van een nieuwe huisgenoot kan laten slagen, voor zover de kat die je nu hebt dit niet beslist ;-) (er zitten eigenwijze donders tussen de katten) :-)
Neem aub geen kitten.

Ik had twee katten en kreeg een logeetje voor een paar weken de eerste dagen kreeg ze klappen van een van mijn katten en toen heb ik ze een paar dagen gescheiden van elkaar door een deur met glas zodat ze elkaar konden zien maar niets aandoen en toen de deur open gezet en ze de ruimte gegeven.
Toen de eigenaar na 3 weken de kat kwam halen zaten ze gebroederlijk bij elkaar in de mand.

Je had iets creatiever kunnen zijn met de 2 dieren of er beter over nadenken voor je eraan begon.
Als de kat gelukkig is alleen dan kun je het ook zo laten.
Een kattebak delen doet een kat niet graag met een vreemde dus er zit meer aan vast dan alleen een 2e kat.

Wegdoen kan natuurlijk altijd maar bezint eer ge begint.