Wat moet je doen als je een nest met jonge katjes hebt gevonden?

Ik heb langs de kant van de weg een nest jonge katjes gevonden. Ik gok dat ze rond de 3/4 weken oud zijn. De moederpoes was ook aanwezig. Het lag langs de kant van de weg in de bosjes, niet echt veilig dus. Is het aannemelijk dat deze kat van iemand is? het lijkt mij namelijk dat als deze kat een eigenaar heeft, de katjes wel gewoon naar binnen kunnen. Het lijkt mij niet dat je een nest jonge katjes langs de kant van een drukke weg laat. Dus misschien een zwerfkat? Iemand een idee?

Toegevoegd na 1 uur:
foto toegevoegd, iemand enig idee hoe oud het is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

rond 3/4 weken beginnen ze zelfstandig te eten.
verder gaan ze nu aan de wandel, en dat met die drukke weg.
deze katjes kunnen op deze leeftijd nog prima gesocialiseerd worden.
allemaal redenen om nu in te grijpen.
ik zou de kittens meenemen, en de dierenambu bellen, of ze naar het asiel brengen.
vervolgens zou ik contact opnemen met de dierenbescherming voor een vangkooi voor moepoes.
het zou mooi zijn als die minstens gecastreerd werd.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor Rieneke, een reactie die tenminste hout hakt! Als de kat van iemand is, zal diegene zeker wel op zoek gaan naar de kat en de kittens, en navraag doen bij het asiel en de dierenambulance. Hier in Nijmegen reageren ze altijd snel en alert bij de dierenambulance, dus voor de kat en kittens het beste het daar te melden, voor hun eigen veiligheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+, ingrijpen natuurlijk !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uhh tacuma, waarom sneed mijn advies geen hout? De dierenambulance had deze tip ook zo kunnen geven of was er allang geweest...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Labeo: Het kan heel goed dat de kat van iemand is hoor! Als katten voelen dat ze moeten bevallen zoeken ze wel vaker ergens een holletje om rustig te bevallen, zeker als ze het thuis te druk vinden (ivm kleine kinderen in het gezin bijvoorbeeld). Alleen is het niet zo slim van deze poes om dat langs de weg te doen...Daarom moet je echt ingrijpen, ze liggen te dicht langs de weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle: had jouw reactie al (anoniem!) geplust; mijn opmerking sloeg eigenlijk op het antwoord van daphne91, die de plank volledig missloeg...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ok tacuma, het leek alsof je dit het allereerste antwoord vond wat hout sneed, vandaar. Sorry.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moederpoezen worden vaak gesteriliseerd, omdat ze geen balletjes hebben ;)
Rieneke1
11 jaar geleden
@spuntje, ook poezen worden gecastreerd, maar in de volksmond wordt idd gesproken over sterilisatie.

Andere antwoorden (5)

katten kunnen er goed voor zichzelf zorgen. dus het beste kun je je er niet meer naar omkijken en het op z'n beloop laten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat zielig!
gewoon mee naar huis nemen en dan kijken of moeder van iemand is en anders naar de dierenambulance bellen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zo is de natuur, als de moederpoes vind dat ze te dicht bij de weg liggen verplaatst de moeder het nest wel. als we nou iets meer vertrouwen hebben in de natuur en de dieren in plaats van dat we altijd onze eigen weg willen volgen.
Rieneke1
11 jaar geleden
slecht advies.
zo heb je weer meer zwerfkatten die zich maar blijven voortplanten en een ellendig kort bestaan hebben.
de kittens kunnen nu nog prima gesocialiseerd worden.
- van mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar zorgt de moeder poes voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
- van mij .
En wat krijgt moederpoes te eten dan ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
- ! van mij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het wild VANGEN katten gewoon hun eten. Dat doen alle wilde dieren. Dus waarom zou een moederkat een uitzondering zijn?
@ anneke: jij vind het raar dat ik de natuur vertrouw dat die zelf dingen kan oplossen? De mens maakt het in de meeste gevallen erger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De natuur is hard, zelfs pasgeboren kittens worden opgegeten, maar dit is goed omdat het zin heeft voor het roofdier.
Maar als pasgeboren kittens doodgereden worden door een auto, en er vervolgens niets mee gebeurt, vind ik toch echt niet bij de natuur horen.
Rieneke1
11 jaar geleden
daphne, wat nou wild?
we hebben het hier niet over jachtluipaarden in de serengeti!
vaak betreft dit dieren die gewend waren verzorgd te worden, en die verdwaald zijn, of gedumpt, al is het maar voor drie weken ivm de vakantie. verder ga je voorbij aan het enorme probleem van steeds meer zwerfkatten, die kort en ellendig leven. ga eens een tijdje werken bij asiel of dierenambu, en zie wat daar binnenkomt.
dan krijg je een ander idee over katjes die zichzelf wel kunnen redden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vermoed 3 weken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dikke min van mij. Ik min bijna nooit, maar dit is wel een heel slecht advies. Sjaan, hazen zijn nooit door mensen gevoed. Die weten hoe ze in de natuur zichzelf moeten redden. Wij hebben als mensen de kat eeuwen geleden gedomesticeerd, nu moeten we onze verantwoordelijkheid nemen. Er is een heel grote kans dat de moederkat een huiskat is want anders had ze Labeo nooit bij haar kittens gelaten! Wilde dieren meppen roofdieren (=in dit geval de mens) echt wel bij hun jongen weg hoor... Bovendien liggen ze langs de weg. Auto's horen niet bij de natuur. Levensgevaarlijk... Katten kun je niet met hazen vergelijken. Hazen zijn nog echt wild, katten zijn dat niet. Zeker geen katten die mensen bij hun kittens laten, die zijn mensen gewend en dus niks geen wilde katten meer :S Hoe kom je er op... Ik ben er 100% voor de natuur de natuur te laten, maar als we het eenmaal al hebben verprutst (zoals in dit geval met auto's en het domesticeren van de kat) moeten we ook onze verantwoordelijkheid nemen en de dieren niet aan hun lot overlaten!
Je moet de dierenambulance bellen.

Toegevoegd na 32 seconden:
http://www.dierenambulance.nl/

Toegevoegd na 9 minuten:
Of gewoon 114 red een dier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
goed advies
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach dat is mijn anonieme minnaar vast weer die nooit zegt waarom ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is 144 :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ van mij !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ pelle, vergat ik het nog : bedankt voor de tip !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL 144 natuurlijk! Tikfoutje...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus voor je antwoord. Je hebt een érg trouwe anonieme minnaar trouwens, misschien wordt het eens tijd dat ie je een bosje bloemen stuurt? ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rinke, als die persoon zich bekend maakt doe ik dat zo. Deze was ook leuk: http://www.goeievraag.nl/vraag/draagt-tsjechische-doelman-petr-cech.341284 Lang voor het derde antwoord kwam had ik al een onverklaarbare min....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plussss!
Op laten halen door de dierenambulance.
Ze komen dan in het asiel, waar ze verzorgd worden, en er hopelijk een thuis voor ze wordt gevonden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Skusme, nee mensen van de dierenambulance verzuipen kittens want ze hebben geen idee wat ze er mee moeten doen ;-)
Naar een dierenarts brengen, als de kat gechipt is, kan die zien van wie de moederpoes is. En anders ze veilig even in huis nemen of ze naar het asiel brengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Contact opnemen met Amivedi:
http://www.amivedi.nl/

Zij hebben ervaring en kunnen je per locatie vertellen wat te doen. Indien nodig schakelen zij de hulp van een dierenarts of vrijwilliger in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi. Ik ben het met meerdere antwoorden eens, zoals 114 of dierenambulance bellen. Maar ikzelf zou ze eerst meenemen. Ik zou ze daar niet achterlaten. Als alles goed gaat en ze volwassen worden krijgen ze ook weer kittens en er zijn al zoveel ongewenste zwerfdieren. Wat heb je nu eigenlijk gedaan met de poezen>
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi. Wat leuk dat je op mijn antwoord gereageerd hebt.
En ik vind het echt te gek van je dat je er twee houdt en ze voorlopig naar het asiel gebracht hebt. Dan zijn ze tenminste veilig!
Mijn 1e Kat, Humpie, heb ik als kitten op een gallenrei bij mijn nichtje gevonden (8 jaar geleden). Zijn moeder had 'm daar verstopt. Ze kwam 'm later zoeken en haar kreeg ik jammergenoeg niet te pakken. Hij is vreselijk lief.
Hou je me af en toe op de hoogte over je katjes? Zou ik wel leuk vinden. Groetjes van Jolanda.