Heeft mijn Chihuahua nu een trauma opgelopen?

Hallo,
Ik en me vader waren aan het wandelen in het bos, met onze honden: Cane Corso, en 2 Chihuahua's, wij kwamen toen 2 deense doggen tegen en nog een amerikaanse stefford, ik was met een van m'n chihuahua's 'bezig' omdat hij nogal aggresief is en dus wilde bijten enzo (aan de lijn) maar mijn andere chihuahua was dus los en is niet aggresief, ze ging eerst leuk en kwipselend naar de honden toe, maar plotseling gingen de honden achter haar aan, een meisje van 7 wou haar gaan aaien dus die rende er ook nog achteraan, ik dacht eerst: ze gaat omrennen om naar mij toe te komen, maar helaas ging ze weg! Dus ik razendsnel er achteraan maar ze rende zoo snel, dat ze niet bij te houden was, maar ik probeerde het toch, en uiteindelijk was ik ongeveer 5-10 meter afstand (ong 2 min lang) ik schreeuwde als een gek haar naam en nog van alles en nog wat onder het rennen, ze ging dus blijkbaar richting huis en had maar 1 gedachte in haar hoofd en dat was: zo snel mogelijk weg hier (de honden waren al gestopt om achter haar aan te rennen en dat meisje ook) en opeens stond ze gelukkig voor de voordeur, maar ze is nu nog steeds doodmoe en ze doet heel raar, ze 'rijd' over m'n andere 2 honden en ze ligt heel raar,
(ik ben nog steeds bang, stel ze was niet naar huis gerent oid) dus mijn vraag nu: heeft ze nu een trauma opgelopen? en zoja wat kan ik er aan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Laat haar met rust en behandel haar net als anders. Natuurlijk is je hondje geschrokken: ze kreeg drie honden en een kind én een schreeuwende eigenaar achter zich aan! Maar een trauma is erg ver gezocht, als jij net als anders reageert, zal zij normaal doen: een hond leeft in het 'nu'.
Ben je haar uit het oog verloren? Als je zeker weet dat ze verder oké is, zou ik me geen zorgen maken over het raar liggen. Maar als je haar uit het oog bent verloren, zou ik de dierenarts bellen als het niet veranderd.
Je moet je angst ("stel dat...") los laten, als jij angstig blijft zal je hond ook niet tot rust kunnen komen.