Moet je een valkparkiet echt bij iemand brengen als je op vakantie gaat?

Ik zou graag een valkparkiet nemen, maar ik zag op verschillende sites dat je de valkparkiet bij iemand onder moet brengen als je op vakantie bent. Is dit noodzakelijk of is het voldoende om elke dag iemand langs te laten komen om eten te geven enz.? En kan de vogel (ik neem aan dat hij erg aan je gehecht raakt) het aan om twee weken zonder zijn eigenaar door te brengen(ook in verband met aandacht)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weet je wel dier je wil aanschaffen of wil je gewoon een dier aanschaffen en ben je zodoende op zoek? las net een soortgelijke vraag, maar dan een versie over muizen namelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil denk ik een valkparkiet, maar ik probeer van te voren genoeg informatie te verzamelen zodat ik kan besluiten of het wel verstandig is en het dier er niet onder zal lijden. Ik wilde eerst muizen, maar dit mocht toen niet van mijn ouders en een valkparkiet lijkt me wel echt leuk.

Antwoorden (3)

een valkparkiet hecht zichzelf stevig aan een baasje als ie alleen zit . erger nog ... neemt u dikwijls niet als baasje maar als partner .en iemand anders is niet voldoende om hem gerust te stellen ! hij zal je erg missen en treuren .Hoe erg hangt af van zijn karakter meestal en is moeilijk te voorspellen .ik had de mijne naar een vriendin gebracht waar ie nog zit " een 2 jaartjes geleden" en die stelt het goed .( het is een mannetje)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je moet hem niet in z'n uppie laten zitten de hele dag. Dat is voor een vogel van dit kaliber niet gezond. (Voor geen enkele vogel trouwens.) Met z'n tweeën zou nog gaan, maar dat kan alleen als je er van meet af aan twee koopt.

Alleen iemand langs laten komen is te weinig, tenzij hij/zij er twee of drie uur bij blijft. Maar dat zal niemand voor een vogel overhebben.

Je zal dus een vakantieadres voor hem moeten regelen. Het is niet zo erg als hij jou drie weken niet ziet, daar kunnen ze echt wel tegen. Wel moet hij een beetje aandacht en huiselijk verkeer hebben, zodat er afleiding is.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, en is meenemen een optie? Stel dat je twee weken op vakantie gaat in een huisje, en het ongeveer 10 uur rijden is. De vogel moet dan natuurlijk in een kleinere kooi(ik zou voor thuis een kooi nemen van ongeveer 50x50x100 cm) en kan er weinig uitgehaald worden of heeft in elk geval weinig speel en vliegruimte.
Ivana
12 jaar geleden
Een valkparkiet kan je rustig meenemen. Het enige waar je op reis rekening mee moet houden is, dat hij niet op de tocht komt te zitten. Als je de hele dag weg bent om de omgeving te verkennen en musea te bezoeken, heeft de vogel er natuurlijk weinig aan. Maar ik zie op vakantie (tent) vaak, dat Fransen hun vogels gewoon buiten aan de tent in de schaduw hangen en 4 weken op de camping doorbrengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, bedankt voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi antwoord! +1 onze tamme parkiet ging ook altijd mee op vakantie.
(we hebben geen druppel Frans bloed) ;-) in de zomer had ie het helemaal naar zijn zin op de camping. dan hingen we zijn kooi aan een haak in een grote grove den in de schaduw idd.
lekker 'beppen' met de andere volgels, en in de avond stond ie weer gezellig binnen om met ons te keutelen en ons lastig te vallen als ie uit zijn kooi kwam. wel oppassen met ramen en deuren: niet alleen wat ontsnappen betreft, maar ook gezien de vreemde omgeving waardoor ze tegen een raam aan kunnen vliegen. verder is speelgoed erg prettig voor zo'n diertje zodat deze zichzelf kan vermaken.
in de natuurlijk leven ze in grote groepen, dus dagelijks bezoek om voer en water bij te vullen/verversen is niet voldoende voor een dier wat op andere vogels (en bij gebrek hieraan op mensen) is gericht. hou er wel rekening meer dat ze aardig aanwezig kunnen zijn, dus als je op vakantie hutje mutje op elkaar staat kan het voorkomen dat buren het niet in dank afnemen. :)
Zelf heb ik ook meerdere valkparkieten gehad, je moet het deze vogels echt niet aandoen om ze hele/halve dagen alleen te laten zitten. Deze vogels (ik hoop dat je dat al gemerkt hebt) hebben heel erg veel aandacht nodig. Wanneer iets ze niet stemt dan beginnen ze te krijsen. Het is dus niet alleen vervelend voor je vogel dat niemand hem/haar kan helpen als ze ontevreden is, maar ook lastig voor je buren, als je die hebt, als je vogel de hele dag aan het krijsen is.

Zelf brengen ik de vogels altijd naar vrienden of familie, vaak hebben mensen die dichtbij je staan het er wel voor over om je te helpen met een klein dier als een valkparkiet.

Uiteindelijke conclusie: laat je valkparkiet niet zoveel alleen, het arme dier wordt doodongelukkig.