Waarom twieten cavia's? Is dit altijd omdat ze iets als prettig ervaren, of ook als ze b.v. boos zijn?

De cavia van mijn kleindochter twiet als je hem aait, maar ook als hij het b.v. niet zo prettig vindt (met het haren kammen b.v.). Hoe weet je nu dat hij bepaalde dingen wel leuk vind.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kammen lijkt me inderdaad niet goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dé cavia? Niet één van de cavia's? Het is schandalig dat dierenwinkels mensen die een cavia kopen hier niet op wijzen: cavia's zijn zeer sociale dieren die minstens één soortgenoot nodig hebben. Een cavia die alleen moet leven gaat letterlijk eerder dood, van eenzaamheid. Dan maakt het niet uit hoe lief je voor het dier bent, je bent nu eenmaal geen cavia. Wat caviageluiden betekenen leer je ook veel sneller als je er meer dan één hebt. Het zijn onderling echte kletskousen, en ze hebben veel verschillende geluidjes om mee te praten, niet alleen dat harde twieten. Om meer te leren over cavia's, kan ik je dezelfde website aanraden als pijnboompitje: www.degrotecavia.nl

Het beste antwoord

De volgende link geeft de geluiden (je kunt ze horen, dat werkt toch wat makkelijker dan omschrijvingen van geluid) en wat ze betekenen staat erbij.

www.dierenforum.nl/.../website.php?page
(www.dierenforum.nl/forum/website.php?page_id=19&web_id=758)

Mocht dit net werken dan gewoon cavia geluiden intypen in google
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit antwoord was het duidelijkst.

Andere antwoorden (3)

Dat is gewoon het geluid wat cavia's maken, net als koeien die loeien, honden die blaffen, en katten die mouwen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het altijd komt door stress als hij geluid maakt... Waarschuwingssignalen geeft hij af als er gevaar is... Dus volgens mij is het altijd gevaar...

Want waarom zou hij anders een geluidssignaal geven?

Dat wij denken dat het van genot is, komt omdat wij heel graag menselijke eigenschappen plakken op dieren... Maar ik geloof het niet, dat ze geluid maken omdat ze ervan genieten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een supersite voor iedereen die meer over cavia's wilt weten: http://www.degrotecavia.nl/
Ik ben dierenarts, en heb zelf ook cavia's, en ik vind dit een hele nuttige site!
Kijk hier bijvoorbeeld voor cavia geluiden: http://www.degrotecavia.nl/gedrag.html#geluiden

Verder hier voor daadwerkelijk geluid:
http://wihisperuviansenlunkaryas.come2me.nl/624675/Caviageluiden
http://www.caviapret.nl/category/geluiden/

Tevens, waarschijnlijk vinden de cavia's (mag hopen dat het er minimaal twee zijn) het niet prettig als ze worden gekamd. De meeste cavia's zijn gladharig en hoeven dus niet gekamd te worden. Let er wel op, als de cavia een borstelcavia is (met kruinen), dan twiet hij bij het aaien omdat hij het vervelend vindt (dat doet namelijk pijn).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen voor je hoop dat het er minimaal twee zijn (ook het eerste wat ik dacht) al +1. Ik zet het zelf nog in een reactie op de vraag. De Grote Cavia is inderdaad een heel nuttige site, de opvang waar drie van onze vier cavia's vandaag komen had ons er ook op gewezen en we hebben er veel aan gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik las je reactie ook, jammer dat ik daar geen +1 voor kan geven.
Waar komen jouw cavia's vandaan? Die van mij van stichting cavia.
Inderdaad wat je zegt is waar; onderling twieten, piepen, fluiten en 'purren' ze heel wat af.