wie heeft er ervaring met feliway voor katten en heeft iemand nog een ander alternatief?

onze kat lijkt minder lekke in zijn vel te zitten, al voor wat langere tijd.
de een begint zichzelf te klauwen, mauwt veel zodra we uit zicht zijn en jaagt de andere op, de ander wil niet op de kattenbak (dit was al zo) en de derde begint aan alles te klauwen.

de problemen waren er eerst niet(op het plasprobleem na), is pas sinds een paar maanden, nu zag ik bij de dierenarts een filmpje van feliway, werkt dit? hoe? (spray oid) of heb je misschien een andere tip??????

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13K

Het beste antwoord

feliway is een synthetisch feromoon, gelijkend op dat wat de katten afgeven via het geven van kopjes.
het zorgt voor een veilig thuis gevoel.
helaas lees ik in de reacties, dat je het niet kan betalen.
heb je de onzindelijke kat wel door de dierenarts na laten kijken?
je hebt drie katten, maar je spreekt over "de" kattenbak?
met drie katten heb je vier bakken nodig, op rustige plekken en op ruime afstand van elkaar.
als je katten niet al te groot zijn, kan je volstaan met goedkope teiltjes van de blokker.
er is meer wat je kan doen om de stress van je kat te beperken, en het kost niets.
geef je katten zo mogelijk toegang tot het hele huis, en zorg voor voldoende schuil- en rustplekjes.
vergeet niet dat katten graag de hoogte in gaan.
speel dagelijks met ze, liefst op een vast tijdstip.
laat ze werken voor hun eten, door brokjes te gooien waar ze achteraan moeten rennen, en door brokjes te verstoppen.
met een dichtgeplakte wc-rol met een klein gaatje er in waardoor ze naar de brokjes kunnen hengelen zijn ze wel even zoet.
neem eens een veer van straat mee, of wat eikeltjes uit het park.
geef ze eens een kartonnen doos, met gaten er in geknipt.
hou je katten bezig, en de stress zal zeker verminderen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Fijn Rieneke, hier kan ze veel mee zonder dat het haar wat kost. Met kleine veranderingen en kosteloos materiaal is een nieuwe kattenwereld te maken waar ze zich veilig en prettig voelen. Dikke plus weer voor jou.
Rieneke1
12 jaar geleden
dank ivana! polonaise, ik doe mijn best :)
mijn katten zijn me zo lief.

Andere antwoorden (5)

Ik zou -na uitsluiting van een lichamelijk probleem - eens informeren bij een kattengedragstherapeut. Bijvoorbeeld onderstaande link.
Feliway is een spul waar veel katten baat bij hebben, diverse asiels gebruiken het met succes, maar het is geen wondermiddel en soms is er iets anders simpels waar gedrag door verandert.

Toegevoegd na 1 uur:
Tip voor het schoonmaken van kattenurine is een sopje van groene biotex of Ecodor.
Verder is een verrijking van het kattenleven door speeltjes ook bevorderlijk voor hun welzijn. Die tip van die wc rol met gaatjes is een goeie tip. Ook leuk is een lege eierdoos waar je hun voer in doet en dan moeten ze moeite doen om het eruit te halen, helpt ook met het verminderen van stress.

Toegevoegd na 16 uur:
Link toegevoegd waar je oa Feliway kan kopen en via mail advies kan krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe graag ik dit ook zou doen, de gedragsadviseur, (dierenarts heeft al gekeken en geen pobleem geconstateerd)
het is voor mij financieel (nu) niet haalbaar, vandaag mijn hoop op (helaas goedkope) oplossingen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk eens op www.catcetera.nl Daar verkopen ze volgens mij ook Feliway en geven ze gratis gedragsadvies per mail. En dat zijn ook gediplomeerde therapeuten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Site is een goede tip, zelfs voor mij nog :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat nou geen plusje waard :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, ging even snel op in een ander tabblad! Hier alsnog
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks! :)
Het werkt kalmerend maar je kunt ook kattekruid gebruiken of enkele druppels valeriaan op een kussen druppelen.
dat werkt rustgevend en de katten krijgen er zo wie zo een gelukzalig gevoel bij.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn kat word daar juist wild van. Werkt voor haar hetzelfde als kattenkruid :p http://s11.zetaboards.com/Blaise_Research/topic/7498083/1/#new
Ivana
12 jaar geleden
60% van de katten kan hier wat mee. Voor 40% is het een niet of verkeerd werkend middel.
Rieneke1
12 jaar geleden
kattenkruid werkt opwekkend, valeriaan kalmerend, na een eerste opwindingsfase. ivana, wat bedoel je met verkeerd werkend?
het doet iets, in positieve zin, of het doet niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alleen lastig aan kattenkruid te komen in december
Rieneke1
12 jaar geleden
pokemon, iedere dierenspeciaalzaak verkoopt play-spray waar kattenkruid in verwerkt zit.
Ik heb er ervaring mee en voor mijn kat heeft het erg goed gewerkt de stress te verminderen. Ze zit veel beter in haar vel en werd veel opener en aanhaliger.
Zelf heft ze niet buiten de bak geplast maar een kennis had daar wel veel last van en die heeft dat met de spray en andere voorzorgsmaatregelen voor de kat goed kunnen oplossen.

De verdamper word vaak gebruikt om een algehele betere sfeer te creëren, dus voor de katten onderling of in een ruimte waar ze zich niet fijn voelen.
De spray word echt toegepast op sproei plekken van de kat. Katten sproeien namelijk vooral op plekken waar zij zich niet veilig voelen, als herinnering aan zichzelf dat zo op hun hoede moeten zijn.

Het is geen wonder middel, maar werkt zeer goed als ondersteuning. Een gedragstherapeute inschakelen is een goed idee maar kan wel prijzig zijn. Ga eens naar kattensite.be/forum daar zijn veel fokkers/kenners die je uitgebreid kunnen helpen :)

De kat die naast de bak plast: zijn jullie eens van grit gewisseld? Sommige katten kunnen daar slecht tegen, nieuw grit altijd mengen met het oude en langzaam opbouwen.
Probeer de bak eens op een andere plek te zitten, misschien voelt ze zich alleen veilig als ze bij jullie in de buurt is of heeft ze juist een stil donker plekje nodig. Kap op/af kan verschil maken en het deurtje eruit heeft soms ook effect bij sommige katten.
Het aantal kattenbakken is belangrijk. de "regel" is: voor elke kat die je hebt een bak+1. Dus bij 3 katten heb je eigelijk 4 bakken nodig. Wij vinden het ook niet fijn als er iemand de badkamer binnenloopt terwijl wij bezig zijn.
Er kunnen namelijk redenen zijn dat de kat niet op de bak durft. Misschien voelt ze zich opgjaagd door een andere kat of heeft ze er een slechte ervaring.

Zo te horen hebben jou katten wel last van stress: tongelen(likken met tong uit de bek en smakken), verticaal krabben, sproeien, vechten, meer slapen dan normaal zijn allemaal tekenen. Katten zijn gewoontedieren en als een bankstel verplaatst word kunnen zij al stressig worden. Als 1 individu stresst dan heeft dat zijn weerslag op de groep. De sproei waarschuw signalen pikken de andere katten immers ook op.
Denk na over wat er is veranderd in huis of de situatie en kijk of u uw katten daarmee kunt helpen. Soms moeten ze hier gewoon even door en feliway is dan een fijn extra'tje wat je ze kan geven.

Maak de urine plekken schoon met groene zeep, dit schijnt goed te werken. Bleek trekt ze juist aan om op dezelfde plek weer te sproeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, vergeten.
Het allerbelangrijkste!!!! Altijd eerst naar de dierenarts. Pas als een medische oorzaak is uitgesloten kan je op zoek naar andere factoren. De nieren zijn bij katten een zwak punt, niergruis, blaasontsteking, PKD of nierfalen zouden heel goed de oorzaak kunnen zijn. Feliway hoef je trouwens niet voor altijd te blijven gebruiken. Een flacon gaat 1 maand mee. Ik heb hem 1 maand ingehad toen we hier van kamers gingen verwisselen. Dat werkte wel. Ik zal het zeker nogmaals gebruiken als er een grote verandering aankomt.
Bedenk wel: het is een ondersteuning. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens, genoeg kattenbakken, mensen onderschatten dit vaak!
Ze gaf eerder aan dat de dierenarts een lichamelijk probleem heeft uitgesloten (oa in een reactie op mijn antwoord).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, ik zag het wel maar ik zet het er toch altijd graag bij voor het geval iemand anders met een zelfde probleem dit later leest. Je kan niet voorzichtig genoeg zijn :) Blij dat de katjes in ieder geval niet ziek zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is waar ja. Weet je wat ik op een soortgelijke vraag ergens las? Neus erin wrijven!!!! Gelukkig met allemaal minnen en geen plussen maar het staat er wel. En er zijn nog mensen die het geloven ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, vreselijk :(
Ik heb ook geantwoord op die vraag en geprobeerd heel duidelijk uit te leggen waarom het juist de problemen verergert als je boos word op de kat. Zo jammer dat mensen blijkbaar nog steeds denken dat dit werkt.. Zelfs voor honden is het geen goed idee dit toe te passen. Honden gaan poepen/plassen namelijk associëren met iets slechts en krijgen daar dus een "trauma" op. Gaan het juist op plekken doen waar het niet mag, verstoppen, niet durven, opeten.. dat soort.
Die zien een neus door de poep echt niet als: oh, HIER mag dat dus niet. Maar als een dat mag niet. Erg jammer. Misschien moet ik dit daar ook nog even onder zetten als reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak zijn simpele aanpassingen voldoende zoals de bak ergens anders zetten, andere vulling, meer bakken, meer speeltjes (of betere speeltjes), hoog verstopplekje etc.
Geen flapje voor de bak, of een open of juist gesloten bak etc etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, mar ondertussen zijn de andere katten ook gestressed. Hierdoor kunnen ze elkaar blijven "aansteken"
Door de algehele sfeer in huis wat te verbeteren bij de katten zullen ze zich sneller tot rust komen. Zoals ik zei: ondersteuning, geen oplossing :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ps. Lalena, wat jij net reageert op mijn comment had ik toch ook in mijn antwoord verwerkt? :)
Is een prima antwoord toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja precies, ik vind je antwoord heel goed, daarom had ik ook al snel een plusje gegeven :) En heel uitgebreid ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, dan snap ik het :) Hartelijk dank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
YW :)
De tip is eerst naar de dierenarts om te kijken of je kat niets mankeert,maar ik las dat je hier geen geld voor hebt.

Feliway heeft toendertijd bij mijn kat niet geholpen,maar dat wil niet zeggen dat het bij jouw katten ook niet zal helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zowel thuis als op mijn werk (dierenartspraktijk) zeer positieve ervaringen met Feliway. Echter, niet elke kat reageert er op, dat is een kwestie van uitproberen.
Afgezien van de tips in eerdere antwoorden waar ik me bij aansluit (vooral dat eerst medische problemen moeten worden uitgesloten) heb ik nog een paar alternatieven: Telizen: een rustgevend voedingssupplement, Zylkene: ook een rustgevend voedingssupplement, Calm dieet van Royal Canin: voeding met toegevoegde supplementen die rustgevend werken.
Ga verder eens goed na of er geen dingen veranderd zijn in huis, waardoor de stress kan zijn ontstaan: nieuwe meubels, nieuwe huisgenoten (mens of dier), verandering van inrichting, verbouwing, veranderingen in jullie leefritme etc. De kleinste dingen kunnen al de oorzaak van stress zijn. Zijn er dingen veranderd, draai het dan (zo mogelijk) terug en kijk een paar weken of de rust terugkeert. Creëer zoveel mogelijk rust en regelmaat voor de katten. En besteed tijd en aandacht aan de katten.