Een kat zeker een prooidier zijn denk maar aan de vos komt steeds meer voor.

Toegevoegd na 6 minuten:
Vaak is een kat niet de hele dag op stap dus ver weg van zijn huis zal hij niet gaan .Meestal het zelfde loopje ,maar als er dan een vos op zijn pad komt is hij echt een prooi en moet hij wegwezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je hier een bron van, ik heb namelijk wel gehoord van vossen die een kat doden om territoriale redenen, of omdat een confrontatie tussen beide soorten uitloopt op een fiks gevecht. Maar ik heb nog nooit gehoord dat een vos daadwerkelijk op een kat jaagt?
Want anders is het namelijk geen prooidier, want hij dient niet als voedsel voor de vos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb er geen bron ,maar als ze mekaar tegen komen dood de vos de kat echt wel als hij de kans krijgt.dan is hij toch een prooi op dat moment.Weet niet of ze de kat opeten .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prooi = voedsel. Als de vos de kat niet opeet, is de kat geen prooi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar, daar doelde ik ook op!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@axoloti: Dat weet ik, dat zeg je duidelijk in je reactie. Ik probeer je daarin te steunen, omdat M. het blijkbaar nog niet begrepen had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok begrepen!!

Andere antwoorden (2)

uiteraard kan een kat zelf ten prooi vallen aan een roofdier!
Als er maar een roofdier is dat een kat aankan en hem ook daadwerkelijk opeet.

In Nederland hoef je daar echter niet bang voor te zijn, de enige vogel die een kat aankan is een zeearend, maar die zal de moeite niet nemen, ze eten namelijk geen katachtigen.

Dan komt er nog een ander dier onze kant op die wel eens grote gevolgen kan hebben, namelijk de wolf, al zie ik geen reden waarom een wolf een kat aan zou vallen, ze behoren niet tot het (hoofd)voedsel.

Kortom je hoeft in Nederland niet bang te zijn dat je katje opgegeten word door een wild dier.
In andere landen verdwijnen er regelmatig huiskatten, door alligators, krokodillen, grotere katachtigen (poema, lynx, tijger..), wilde hondachtigen (dingo, wilde honden, hyena..) et cetera, echter komen deze niet in Nederland voor.

Ik zou persoonlijk banger zijn voor de hond van de buren die puur door door het instinkt en vervolgens zijn brokjes op gaat eten.

Het begrip prooidier kun je ook anders bekijken, parasieten hebben namelijk ook een gastheer nodig en die gastheer valt langzaam ten prooi aan de parasiet, denk aan vlooien, wormen........
Maar tegenwoordig zijn er genoeg middeltjes om te voorkomen dat het fout gaat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In limburg zover als ik weet met name het zuiden komt het weleens voor dat een kat ten prooi valt aan een uil.
Weet even niet zijn naam.
Maar dat is zeldzaam.

Toegevoegd na 11 minuten:
Heb even gegoogled het is de oehoe hij eet muizen hazen vogels en katten.
Kijk maar eens op www.allemaalbeestjes.nl
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat doet die uil dan, gaat 'ie de hele kat opsmikkelen? Ik denk 't niet. Geen prooi dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar mijn weten eer een Oehoe alleen Muisachtigen, ratten, hazen, konijnen, egels, vissen, eenden, patrijzen, duiven, hagedissen, amfibieën tot zelfs zeekrabben, wormen en kevers!! Een grote prooi zou alleen gevangen worden als er een nest is, echter is een kat behoorlijk groot en ik denk dan ook niet dat dit het geval is. Daarbij is de Bubo bubo erg zeldzaam in Nederland en een de weinige nesten die we hebben redden het vaak nog niet voor de helft. Een kleine kans dat er grote prooien nodig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraagstelling is niet hoe groot dat een kat moet zijn om als prooidier te kunnen fungeren. Van de Bubo bubo (oehoe) is het bekend dat hij ook kleinere katten als prooi heeft, inderdaad een volwassen kat zal niet snel ten prooi vallen. De Bubo bubo is in Nederland zeer zeker een zeldzaam dier echter in de Belgische Ardennen komt het dier vaker voor, het gebied waarin een Bubo Bubo jaagt is vrij groot waardoor zeker het zuidelijkste deel van Limburg jachtgebied kan zijn van de Bubo bubo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is ook niet beperkt tot Nederland. Als een oehoe kleinere katten pakt, dan is de kat blijkbaar toch een prooidier voor ze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die link brengt bij bij iets heel anders..