Wie weet wat mee over vissen ?

Goedenavond dames en heren,

Ik heb een nieuwe aquarium gekregen en nu moet ik allemaal vissen uitkiezen. Maar de probleem is dat ik helemaal niks van vissen weet... Ik heb hier n' paar soorten uitgekozen. Mijn vraag is of deze vissen bijmekaar kunnen leven?

Alvast bedankt,
Met vriendelijke groet,
Iskren Radoslavov

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier zijn de soorten : Guppy,Zebracichlide (cryptoheros nigrofasciatus) albino, Ancistrus (antennemeerval), albino kersenbuikjes, Neolamprologus brichardi,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Neolamprologus brichardi, Zebracichlide, Ancistrus MOET je schrappen als je vissen wil overhouden en wat niet opgevreten word elkaar 24/7 elkaar na het leven staat.

antennemeerval worden redelijk groot en moet je er meerdere van houden (ze lusten visjes die in hun bek passen, en de bek is groter dan je denkt)

de rest zijn cichliden die je noemt (en nog heel veel meer soorten) moet je in een aparte (mega grote) bak houden die erop is ingericht. (geen planten want die spitten ze eruit) karaktertrek van bijna alle cichliden:
territoriaal, en agressief, en alles wat in hun buurt komt wordt nogal eens afgemaakt.

de enige cicliden die je kan houden in een gezelschapsbak van klein formaat zijn de kersenbuikjes. hou er rekening meer dat ze ook terretoriaal zijn, en alles wegjagen wat op hun gebeidje komt (at gebiedje moet jij creeren, door een bloempotje met ingang, in een hoekje te leggen voor ze, of iets anders waar ze in kunnen gaan)
kies dan wel voor 1 man en 1 vrouw, niet meer want dat wordt knokken en jagen)

wil je een gezelschap aquarium moet je je er echt wat beter in verdiepen hoor, want anders wordt het 1 grote ellende!!

hier een paar ideetjes:
voor op de grondlaag kan je een botia kiezen echt hele mooie soortjes heb je erbij, en veelal schappelijke vissen
http://www.google.nl/search?q=Belontia&hl=nl&rls=com.microsoft:nl:IE-SearchBox&rlz=1I7GPCK_nl&prmd=imvns&source=lnms&tbm=isch&ei=bO-uTu-IOoyYOo-y-MIP&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&ved=0CBEQ_AUoAQ&biw=979&bih=545&sei= b--uTrOLNYGcOurR3cQP#hl=nl&rls=com.microsoft:nl%3AIE-SearchBox&rlz=1I7GPCK_nl&tbm=isch&sa=1&q=botia&pbx=1&oq=botia&aq=f&aqi=g8g-s1g1&aql=1&gs_sm=e&gs_upl=544032l550953l0l551938l17l16l9l0l0l0l359l1984l2-5.2l7l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=bc53f77b97bc9e24&biw=979&bih=545

(oops... beetje lange link)
verder in reacties..... (deel 1....blub, plaatsgebrek)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(en plák: deel 2) een schooltje is altijd leuk dus kan je voor de tetra gaan (kardinaaltjes zijn heel geliefd) maar er zijn meer soorten.
http://www.google.nl/search?q=tetra&hl=nl&rls=com.microsoft:nl:IE-SearchBox&rlz=1I7GPCK_nl&prmd=imvns&source=lnms&tbm=isch&ei=C_KuTqKKHYWAOobptbsP&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&ved=0CCkQ_AUoAQ&biw=979&bih=545&sei= DfKuTqLNLoGcOurR3cQP (oops again!) wat ook goed wil is sommige barbeeltjes (kegelvlek, cherry, 5 streep barbeel) hou bij sommigen in de gaten dat ze regelmatig levend voer moeten hebben omdat ze anders hun eiwitten ergens anders vandaan kunnen halen (visjes dus) wil je een leuk paartje van iets grotere vissen (echt 1 paartje) zijn de honing/diamant/dwerg/en chocolade goerami's geschikt. aan 'losse' visjes kan je denken aan de levenbarende tandkarpertjes. (zilver/black/marmer molly, zwaarddragertjes, platy, gup, entlergup etc)
vergeet hier niet dat het jongt als een gek!! nog een tip:
trap niet in verkooppraatjes!! (nee dat kan wel, nee dat is wel goed, nee dat kan geen kwaad) want dit zijn echt VERKOOPpraatjes.
schrijf namen op van vissen wat je wat lijkt en zoek op het net naar info. weet niet of je al een bak hebt? zorg voor een pomt met genoeg capaciteit! (lieft filteren over watten én kool!) een goed bodemsubstraat (planten zijn duur als je om de 2 weken nieuwe halen) dus een voedingsbodem erin. en al sta je te popelen: laat je bak met water, substraat, en planten minimaal 2 weken staan voor je bewoners erin doet. prefentief bij nieuwe vissen een breedband middel erin doen (vervoer, stress, dierenwinkel verwakt de vis, en je hebt heel snel van alles aan ziekten in je bak waar je niet op zit te wachten) ratel, ratel ratel.... dit is nog hele beknopte info, maar als je je goed in leest sta jij aan het begin van een hele mooie hobby! :))

Andere antwoorden (2)

Daar is vooraf weinig over te zeggen. De soorten kunnen over het algemeen niet goed samen, maar dat wil niks zeggen over jouw aquarium. Ik heb een aantal van de soorten die jij hebt en dat gaat prima samen, ondanks dat het af te raden is.

Belangrijk is dat ze genoeg ruimte hebben, anders gaan ze sneller vechten. Ook al zijn het soorten die wel samen kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik zo vriendelijk mag zijn, wil ik je adviseren je eerst goed in te lezen over het houden van een aquarium. Wat houdt het in, hoeveel tijd neemt het, wat zijn de mogelijkheden qua licht, verwarming en filters, waterwaardes, etc.

Deze vissen kunnen niet bij elkaar omdat ze simpelweg een andere waterwaarde waarderen en ik ben bang dat je aquarium lang niet groot genoeg is voor dit aantal vissen, die overigens niet allemaal alleen maar per koppel, harem of school moeten worden gehouden.

Voor veel, heel veel informatie wil ik je graag naar het aquaforum verwijzen.