Dode agapornis (met ringnummer) in de tuin gevonden. Wat moet ik er verder mee ?

Staat een ringnummer in verband met een eigenaar ?

Toegevoegd na 23 uur:
Aan het ringnummer heb ik dus niets.
Ik heb op internet een buurtbericht (een buurtgerichte site) hierover laten uitgaan en diverse sites bezocht om te kijken of iemand hem mist.
Geen enkel resultaat.

Verder heb ik zelf al een redelijk vermoeden waar het vogeltje thuishoorde.
Toen het mooi weer was schetterde het karakteristieke geluid van een agapornis dagelijks uit een nabijgelegen flat.
De laatste dagen is het daar wel erg stil geworden..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (5)

Gaat het om een gekweekte of een geringde wilde soort vogel? Dat is even de vraag.

Als het om een wilde vogel gaat, dan kunt uw vondst doorgeven bij GRIEL, door het ringnummer in te voeren op hun site.

GRIEL staat voor Geautomatiseerd Ring Invoer en Export Loket. Griel houdt vervolgens bij waar en wanneer de vogel is gespot of gevonden.

Nadat u de melding op GRIEL heeft ingevoerd ontvangt u direct een email met informatie over de herkomst van de door u waargenomen vogel. Als
het een Nederlandse ring betreft ('Vogeltrekstation Arnhem Holland' of 'Arnhem VT Holland') gaat dit per omgaande, bij buitenlandse ringen kan het langer duren.

Als het om een gekweekte vogel blijkt te gaan: klik dan op de onderste link voor een overzicht van organisatie te waar u contact mee kunt opnemen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil graag weten waar je agaporiden in het wild kan vinden in Nederland, dan begin ik mijn eigen Agapornis handeltje.........eerst vangen en dan.......wat kostten ze op het moment? 45 euro voor een koppeltje? Ik zeg Gouden business, Master Mac, als je interesse hebt, bied ik je bij deze een baan aan in deze handel!
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
tegenwoordig kom je veel oorspronkelijk uitheemse soorten dieren in het wild aan in Nederland. Dieren, die misschien ooit eens zijn meegenomen uit het buitenland en vervolgens ontsnapt of vrijgelaten, die vervolgens zich in het wild hebben weten staande te houden en voort weten te planten. Vogels zijn bovendien nog eens erg mobiel van zichzelf, dus misschien heeft deze vogel er wel een lange reis op zitten.
De ringnummers van agaporniden zeggen niets over de eigenaar. De eigenaar zelf heeft wel iets aan de ringnummers bij mogelijk kweken en voor de tentoonstelling.

De ringen worden verstrekt door de vogelclub in het begin van het broedseizoen, zodat altijd is na te gaan in welk jaar de vogel geboren is.

Je zou de vogel kunnen opgeven bij de plaatselijke vogelclub. Maar meestal gaat het om een door een privé-persoon gekochte en alleen gehouden vogel, die ontsnapt is. Vogels van kwekers krijgen echt de kans niet om te ontsnappen.

Je kan in dit geval dus heel weinig. Geef het diertje een klein grafje in de tuin. Je kan hem natuurlijk ook in de tuinafvalcontainer gooien. Dit is een gevoelskwestie.
Ivana
12 jaar geleden
nee, deze ring geeft aan dat de vogel niet uit het wild gevangen is, en herleidt tot de fokker.
deze fokker houdt geen administratie bij aan wie hij de vogel verkocht heeft, plus dat vogels ook nog wel eens doorverkocht worden.
je kan er dus niet zoveel mee.
wel zou je de vondst aan amivedi door kunnen geven, voor het geval de eigenaar de vogel als vermist heeft opgegeven.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(weer eens) een mooi en volledig antwoord :)) +1
Rieneke1
12 jaar geleden
dank euca! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Rieneke1
12 jaar geleden
muffin, dank, maar je bent vergeten te plussen :)
Natuurlijk geef je het ringnummer door. Dat is een kleine moeite. Aan wie dat weet ik niet. Desnoods bel je de dierenbescherming en vraagt het daar. (zie ook de vorige antwoorden voor mogelijkheden) De eigenaar is het dier kwijt en zal zeker het ringnummer weten. Misschien is die al vele dagen op zoek naar het geliefde huisdier!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Stel er staat 21-05 op de ring. Het enige wat je dan weet is, dat de kweker minimaal 50 ringen heeft bestel voor het broedjaar 2005. Zegt dus helemaal niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Natuurlijk geef je het ringnummer door... Aan wie weet ik niet". Nou dat is nog eens een helpend antwoord...
Je kan het diertje in een plastic tasje doen en in je vriezer stoppen, en eens even rondbellen bij dierenasielen vogelopvangcentra, dierenartsen en idd stichting AMIVEDI.
Kijk ook eens op Marktplaats bij vermiste dieren in je omgeving, waarschijnlijk is de eigenaar wel op zoek naar zijn huisdier. Of plaats zelf een advertentie dat je een dode Aga hebt gevonden met een kleur beschrijving (of een foto van google waar ie op lijkt, zet er dan wel bij dat dit NIET de vogel is die je gevonden hebt maar dat ie er op lijkt)
Als je m in de vriezer bewaard kan de eigenaar hem ophalen als ie dit wil, stel wel voor jezelf een grens (bijv. 2 weken of een maand), dat ie niet jaren in je vriezer blijft liggen.
Als het een kooi dier (binnenshuis in een kleine kooi) is geweest kan ie niet van ver komen, meestal vliegen deze diertjes zich letterlijk dood als ze ontsnappen omdat ze grote afstanden niet gewend zijn. Komt ie uit een volliere kan ie beter vliegen en dus al wel een stukje van huis zijn.
Ik zou je aanraden een straal van ongeveer 50km van je huis aan te houden voor je zoektocht.

Succes!
Muffin05
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry ik ga geen dode vogels in de vriezer stoppen. Niet voor een dag en niet voor een maand.
Rieneke1
12 jaar geleden
dippie, heb je nooit kip in de vriezer? :)
Ivana
12 jaar geleden
Dode vogels uit de tuin kunnen wel maden bevatten. Ik zou het ook niet in mijn hoofd halen er een in de vriezer te stoppen. Zelfs niet in een plastic zak.
Rieneke1
12 jaar geleden
ivana, ik ben op het vogelasiel gewend met dode vogels rond te lopen.
maar ik kan me het gevoel wel voorstellen hoor.
Ivana
12 jaar geleden
De jagers bij ons hebben hun geschoten dieren om die reden ook in een aparte vriezer. Niet voor het vlees dat ze eten, dat is vrij van ongedierte, maar wel de dode eenden/kauwen voor de training. Die zijn net zo on-fris als een dode vogel uit de tuin. Als je die in je handen hebt gehad snap je niet dat de honden bij het apport niet ziek worden. Het is dus geen kwestie van gevoel maar van "gezien hebben". ;-(