Hoelang kan een kat zonder water?

Onze kater is weggelopen en we zijn bang dat hij ergens opgesloten zit. Hoe lang kan een kat zonder water?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
45.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb even het telefoonnummer van de chip-data-base voor je opgezocht : 0900-404 04 56, www.ndg.nl
Ik weet (helaas uit ervaring...) hoe ellendig jullie je nu voelen, en hoop héél erg, dat jullie gauw iets horen !!
Morgen gelijk maar gaan bellen, ook met de dierenambulances en de asiels, en evt de dierenartsen in de buurt....Katten zijn taai, hoor, op Animal Planet kwam er eentje pas na 4 dagen uit een boom, in Australië, en daar is het véél warmer dan hier !! Ik duim.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze kater is na bijna een week teruggekomen, hij zag er goed uit, maar was wel een stuk magerder geworden. Gelukkig goed afgelopen dus.

Antwoorden (8)

wat erg dat je kat nu weg is. ik kan geen direct antwoord geven op je vraag, maar als je niet zeker weet dat hij opgesloten is (hij kan dan ook op straat rondzwerven) kun je er wel vanuit gaan dat je kat instinctief toch gewoon op zoek gaat naar water. bij een sloot, riviertje, kanaal, of mischien is er net gesproeid in een tuin en hij vind daar een waterplasje, of hij krijgt ergens wat van mensen. ga maar niet meteen van het ergste uit wat betreft water, hij kan goed voor zichzelf zorgen. water en insekten (ieh hoe komen ze er ook bij he?) zijn er wel te vinden. je kunt je beter wel terecht zorgen gaan maken als je kat bij een drukke weg loopt en onder een auto loopt, dat lijkt mij meer reden voor bezorgdheid.

sterkte, en ik hoop dat je je kat gauw terug vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel vervelend voor je. Het kan natuurlijk ook zijn dat hij ergens buiten rondloopt en hoe erg ook, het kan ook dat hij is aangereden.

Een kat zal eerder doodgaan van watergebrek dan aan gebrek aan voedsel. Een kat kan als het moet een paar weken zonder eten (net als mensen), maar zonder water kan hij na enkele dagen wel overlijden.

Zit hij binnen in een huis opgesloten, dan vind hij mogelijk wel water in een WC (de onze vind ik nog wel eens hangend aan de toiletpot). In een schuur is het vervelender.

Ik hoop voor je dat je hem snel vind. Het niet weten is in mijn ogen altijd het ergst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
een kat kan juist heel slecht tegen vasten.
vooral bij te zware katten ligt het gevaar van leververvetting al binnen enkele dagen op de loer.
Een poes van mij heeft ooit twee dagen in een garage gezeten eer ik haar had gelokaliseerd. Zo lang moet dus zeker kunnen, die van mij vertoonde nog geen slechte conditie. Ik heb haar natuurlijk meteen water gegeven, maar ze was minsten zo blij mij weer terug tezien als met het water. Ik hoop maar dat het voor jou ook zo goed afloopt. Sterkte en succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat erg voor je dat je kat is weggelopen !
Op deze site meer:

http://www.whiskas.nl/content/alles_over_katten/artikel_gezondheid_w.asp
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Water is van vitaal belang
Algemeen wordt afgeraden om een kat melk te geven als drank. Zodra een kat niet meer gezoogd wordt, verliezen haar darmen geleidelijk aan hun vermogen om de lactose behoorlijk te verteren.
Volgroeide katten krijgen daarom gemakkelijk diarree als ze melk drinken. Koemelk is dus uit den boze, maar ook de speciale kattenmelk die in de handel verkrijgbaar is, is van geen enkel nut voor uw kat. Goede kattenvoeding bevat immers alle eiwitten en vetten die uw huisdier nodig heeft om gezond te blijven. Heel wat katten die buiten mogen zijn trouwens dol op het regenwater dat ze tijdens hun tochtjes hier en daar tegenkomen. Maar ongeacht of uw kat binnen in huis blijft of buiten mag, zorg ervoor dat er altijd een kom met vers water voor haar klaarstaat, en maak die kom elke dag schoon.

Uitdroging
Als uw kat niet genoeg water drinkt of veel vocht verliest, droogt haar lichaam uit en kan ze snel in een levensgevaarlijke situatie komen. Uw dierenarts kan met een simpele test vaststellen of uw kat al dan niet met uitdroging kampt. Daarvoor wordt de huid van het dier even met de vinger ingedrukt en weer los gelaten. Normaal moet de huid meteen weer strak komen te staan. Gebeurt dat niet, dan heeft uw kat mogelijk uitdrogingsverschijnselen. Bij ernstige uitdroging liggen de ogen van een kat soms ook dieper in de oogkas. Als uw kat uitdrogingsverschijnselen heeft, moet u zeker naar de dierenarts en bijkomende onderzoeken laten doen (bloedafname...) om de oorzaak te achterhalen en haar te laten behandelen. Ook chronische nierinsufficiëntie en diabetes veroorzaken uitdroging doordat er meer water wordt uitgescheiden in de urine. Ook katten die moeten braken of diarree hebben verliezen water, omdat er niet genoeg wordt opgenomen door het spijsverteringsstelsel. Bij anorexia en het weigeren van water ten slotte krijgt een kat te weinig water binnen, wat ook kan leiden tot uitdroging

Ps vaak vind een kat wel water als ze buiten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat jammer dat je kat kwijt is.
Ik heb al mijn hele leven katten en dus ook weleens meegemaakt dat ik er eentje kwijt was.
In een geval heeft een van mijn katten 5 dagen opgesloten gezeten in een bouwkeet.
Ze was moe, geïrriteerd en een beetje apatisch en vooral heel dorstig, maar ze heeft het helemaal overleefd.
De dierenarts heeft haar wel een extra vocht-infuus gegeven, maar ook zonder dat zou ze prima zijn hersteld, zei hij.
Dus blijf hopen dat het goed gaat komen, er zijn nog kansen.
Daarnaast vinden katten overal manieren om aan water te komen, ze drinken uit en van de raarste plekjes.
Een van mijn katten gaat elke dag even langs de bloempotten om te kijken of hij ergens nog water op een schoteltje kan vinden, terwijl er een bakje met schoon, fris water klaar staat.
De andere wacht op de druppeltjes die uit de keukenkraan komen.
Sterkte ermee, hopelijk is hij snel weer terug!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een praktijkervaring die ik nooit meer zal vergeten; een mevrouw belde op dat haar kat weg was, en dat ze op het punt stond op vakantie te gaan.
15 dagen later weer een telefoontje: bij terugkomst had ze gemerkt dat ze haar opklapbed had opgeklapt met de kat er in.
de kat leefde nog steeds!!
Rieneke1
14 jaar geleden
De kat van m'n moeder heeft ooit 20 dagen opgesloten gezeten op de vliering bij de buren. En is levend teruggevonden. M'n moeder heeft haar toen druppelsgewijs water gegeven en heel voorzichtig kleine beetjes eten. Het is weer helemaal goedgekomen.
Ik kan me voorstellen dat je ongerust bent, maar katten zijn echt taaie beesten.