Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoelang blijft een kat op het dak?

Ik las in de krant: "Kat van dak gered".
Hij was er al een dag of 2 geloof ik.
Maar komt hij er echt niet vanaf? Op een gegeven moment krijgt hij toch honger en dan moét hij toch wel?
Of zijn ze echt zo bang dat ze niet durven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een kat kan dagen, soms weken op een dak, in een boom, of andere penibele situatie zitten. Er is wel enig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar hoogtevrees bij dieren.

Doordat katten diepte waarnemen hebben ze een soort functionele vrees, die wij mensen ook hebben. De proef met de doorzichtige plaat is daar een goed voorbeeld van.

De onderzoeken tonen overigens niet per definitie aan dat katten hoogtevrees hebben, maar wel de functionele "angst" kunnen hebben, en daardoor niet geheel vrijwillig honger moeten lijden.

Hier vind je een discussie erover op het wetenschapsforum.

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=4917
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dag of twee? Een kat van een collega van mij heeft twee weken op een dak gezeten. Per ongeluk heeft iemand het beest ontdekt en is hij bevrijdt. Gelukkig heeft hij water uit de goot kunnen drinken, maar het beestje was broodmager en doodziek. Wel weer goed hersteld.

Katten zijn enorm sterke beesten en kunnen heel lang zonder voedsel overleven, maar soms zitten ze ergens waar ze niet meer af durven inderdaad.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor 'n kat is omhoogklimmen makkelijk i.v.m. de vorm van hun nagels. Als ze geen ervaring hebben willen ze met hun kop naar beneden weer afdalen . Maar dat werkt niet want dan glijden ze eraf .Ze moeten leren dat ze achterwaarts naar beneden moeten. Alle katachtigen doen dat. Als het dak zodanig is dat dit probleem zich daar ook voordoet , durven ze dus niet naar beneden . Ik heb mijn katten voor de zekerheid geleerd (met 'n riempje omhun hals ) , op ooghoogte te oefenen. Ik denk dat de kat als het hard gaat regenen zijn angst overwint .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding