Wanneer kan ik mijn kitten het beste naar buiten laten gaan?

Hij is nu bijna 6 maand oud. Ik laat hem wel binnenkort castreren. Ik weet niet wat de juiste leeftijd is om je kat naar buiten te laten gaan. Ik ga al wel af en toe de tuin in met hem met een tuigje om. Verder zit er geen omheining dus als hij los is, is hij wel meteen weg. Kan iemand mij tips geven dankjewel!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

er is geen leeftijd waarop je kat het beste naar buiten kan.
over het algemeen.... hoe ouder de kat, hoe meer ervaring buiten, hoe kleiner het risico op ongevallen.

echter sluit je hier niets mee uit. feit blijft dat een kat die buitenloopt risico loopt op een verkeersongeval het oplopen van ziekten of andere besmettingen, kan gaan vechten of zich anders kan verwonden of iemand tegen kan komen die niet zo van katten houd (gevolgen kunnen onprettig zijn voor de kat)

vergeet niet dat een kat die eenmaal buiten gewend is, niet makkelijk meer binnen is te houden.

je kan je tuin dus katproof maken als je het risico niet wil lopen, en anders te wachten tot na de castratie als het beestje helemaal genezen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste antwoord :D je weet waar je over praat:) +++
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bloos...!
thanx :)

Andere antwoorden (5)

Onze kat toen hij een jaar was...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je kater straks gecastreerd is, kan je hem naar buiten laten. Wacht wel 2 weken na de operatie, zodat de hormonen uit zijn lijfje zijn. je bent al goed bezig door hem met een tuigje te laten wennen. Blijf erbij als hij de tuin ingaat en roep hem af en toe terug, beloon dit steeds met een snoepje/ iets lekkers. Zo leert hij hopelijk terug te komen. Een vaste roep/fluitje/signaal werkt dan erg goed. Mijn katten reageren op een bepaald fluitje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou hem binnen laten. Want waarom zou je hem naar de tuinen van de buren laten gaan? Daar bezorgt hij overlast. Ik vind dat men zijn kat binnen moet houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kat hoort naar mijn mening naar buiten te gaan.
Anders moet je maar geen kat nemen.
Van de hele buurt heb ik ook alle katten in mijn tuin niet dat dat mijn kat een reden geeft om zogenaamde overlast te veroorzaken maar waar maken mensen zich druk om ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@lucii: even een ander perspectief. Wist je dat een kat die onbeperkt naar buiten mag gemiddeld maar drie jaar oud wordt? Auto's, kattenhaters, andere katten, vechten, besmetting met kattenaids; het is geen veilige omgeving voor een kat buiten. Jij vindt dat je maar geen kat moet nemen als je hem niet naar buiten laat gaan. Persoonlijk vind ik dat je geen kat moet nemen als je niet de moeite neemt om hem een veilige plek te bieden. Waarom niet je tuin kat-proof maken? Dan kan je kat naar buiten, hebben de buren geen overlast, én hoef jij niet aan te zien hoe je kat wegkwijnt door vergiftiging of ziekte of hem op een kwade dag van de straat te schrapen.
Rieneke1
13 jaar geleden
helemaal mee eens, suzy!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
SuzyQ jij verdient egt een nominatie!! Je hebt gewoon precies de spijker op de kop geslagen!!!!!!!! Top Top Top +++++++ :D (sorry voor enthousiasme:p)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met Suzy ben ik het ook eens, uiteraard. Iedereen die dat wil moet vooral een kat nemen. Maar IK vind het vies om met mijn vingers in de kattenstront te zitten als ik aan het wieden ben, of als mijn pas geplante plantjes uitgegraven worden, of de kan van de buren mijn lunch opeet als ik even naar binnen ben om te telefoneren. Ik heb verder niks tegen katten hoor.
Kijk eerst even hoe je kitten reageert als hij op de drempel staat. De meeste katjes zijn namelijk niet zo heldhaftig, en zetten eerst voorzichtig wat stapjes naar buiten, om vervolgens bij het eerste harde geluid direct weer naar binnen te rennen! Als hij ook zo reageert, dan kun je hem wel los laten en de eerste paar keren bij de deur blijven staan, of hem snel weer naar binnen roepen/dragen. Zo went hij er heel snel aan. Hij weet nu wel wat zijn thuis is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben ik het niet helemaal mee eens, als hij zo schrikt van 'niks' en zijn huis is niet dichtbij, kan hij uitschrik zo de weg op rennen onder een auto.
Lucii , doe het alsjeblieft niet eerder dan wanneer hij 1 jaar is . Hij is net als 'n klein kind , nog onervaren , en kan dingen gaan doen die gevaarlijk zijn . Wat ik zou doen is , 'n lange lijn vastmaken aan 'n pen in de grond .Hij heeft dan voldoende beweging , en kan de buitenwereld in zich opnemen . Zorg er wel voor dat er geen kwaadaardige honden bij hem kunnen komen . Het beste is om er bij te blijven . Ik liet mijn Rottweiler er altijd bij , en die beschermde hem tegen alle onheil . Maar wees alsjeblieft voorzichtig met het kleine lieverdje .