Wanneer kan ik mijn kitten het beste naar buiten laten gaan?

Hij is nu bijna 6 maand oud. Ik laat hem wel binnenkort castreren. Ik weet niet wat de juiste leeftijd is om je kat naar buiten te laten gaan. Ik ga al wel af en toe de tuin in met hem met een tuigje om. Verder zit er geen omheining dus als hij los is, is hij wel meteen weg. Kan iemand mij tips geven dankjewel!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

er is geen leeftijd waarop je kat het beste naar buiten kan. over het algemeen.... hoe ouder de kat, hoe meer ervaring buiten, hoe kleiner het risico op ongevallen. echter sluit je hier niets mee uit. feit blijft dat een kat die buitenloopt risico loopt op een verkeersongeval het oplopen van ziekten of andere besmettingen, kan gaan vechten of zich anders kan verwonden of iemand tegen kan komen die niet zo van katten houd (gevolgen kunnen onprettig zijn voor de kat) vergeet niet dat een kat die eenmaal buiten gewend is, niet makkelijk meer binnen is te houden. je kan je tuin dus katproof maken als je het risico niet wil lopen, en anders te wachten tot na de castratie als het beestje helemaal genezen is.

Onze kat toen hij een jaar was...

Als je kater straks gecastreerd is, kan je hem naar buiten laten. Wacht wel 2 weken na de operatie, zodat de hormonen uit zijn lijfje zijn. je bent al goed bezig door hem met een tuigje te laten wennen. Blijf erbij als hij de tuin ingaat en roep hem af en toe terug, beloon dit steeds met een snoepje/ iets lekkers. Zo leert hij hopelijk terug te komen. Een vaste roep/fluitje/signaal werkt dan erg goed. Mijn katten reageren op een bepaald fluitje.

Ik zou hem binnen laten. Want waarom zou je hem naar de tuinen van de buren laten gaan? Daar bezorgt hij overlast. Ik vind dat men zijn kat binnen moet houden.

Kijk eerst even hoe je kitten reageert als hij op de drempel staat. De meeste katjes zijn namelijk niet zo heldhaftig, en zetten eerst voorzichtig wat stapjes naar buiten, om vervolgens bij het eerste harde geluid direct weer naar binnen te rennen! Als hij ook zo reageert, dan kun je hem wel los laten en de eerste paar keren bij de deur blijven staan, of hem snel weer naar binnen roepen/dragen. Zo went hij er heel snel aan. Hij weet nu wel wat zijn thuis is.

Lucii , doe het alsjeblieft niet eerder dan wanneer hij 1 jaar is . Hij is net als 'n klein kind , nog onervaren , en kan dingen gaan doen die gevaarlijk zijn . Wat ik zou doen is , 'n lange lijn vastmaken aan 'n pen in de grond .Hij heeft dan voldoende beweging , en kan de buitenwereld in zich opnemen . Zorg er wel voor dat er geen kwaadaardige honden bij hem kunnen komen . Het beste is om er bij te blijven . Ik liet mijn Rottweiler er altijd bij , en die beschermde hem tegen alle onheil . Maar wees alsjeblieft voorzichtig met het kleine lieverdje .

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100