Door je kitten regelmatig te aaien maar hem zeker niet vast te houden als hij dat niet wil. Telkens ergens vanaf halen als iets in zijn gedrag je niet zint maar nooit te slaan, wel kun je hem bestraffend toespreken en natuurlijk altijd prijzen als hij iets goed doet.
Ik heb zelf een poes die in zijn eerste maanden bijna was doodgeknuffeld door een tienermeisje, maar na een jaar dorst ze zelfs bij mij op schoot te gaan zitten en nu kan ik haar wel korte tijd vastpakken (als spelletje).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Aaien, prijzen als hij/zij iets goed doet, dan zou jijzelf ook heel veel zelfvertrouwen krijgen als iemand dat bij jou zou doen! ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet precies wat je bedoelt met zelfvertrouwen, maar ik ga er vanuit dat het een wat angstig kitten is?
Ik benader angstige katten en kittens altijd heel erg rustig. Dat betekent rustig op ze af lopen, nooit snel of hard stampend (later kun je dit wel gaan opbouwen maar in het begin is dit bij bange katten belangrijk om vertrouwen te kweken en bij echt bange katten zul je nooit verder komen dan dat) en met een zachte stem tegen ze praten. Altijd eerst aan je hand laten ruiken. Volwassen katten ga ik niet tegen hun zin aaien, maar kittens mogen wel leren (mochten ze wild zijn) dat aaien ook fijn is. Dit werkt vaak door ze ook wat lekkers te geven. Vingers in de yoghurt dopen en af laten likken bv. Of een klein schoteltje kattenmelk geven en ondertussen aaien. Met snoepjes en dat soort lekkere dingetjes werkt dat wel goed. Zeker niet tegen de zin knuffelen als het wel een kat is die wel gewend is aan mensenhanden en af en toe graag geaaid wordt. En sommige katten blijven altijd ook wel iets schichtigs houden. Speel ook met het kitten, bv met een hengeltje met touwtje met aan het uiteinde een veertje oid of nepmuisjes, wat ze/hij leuk vindt. Niets forceren. Als het iets doet wat niet mag kun je straffen met de plantenspuit (even natspuiten), maar niet schreeuwen of nog erger, wegduwen ofzo. Daar wordt een kat alleen maar nog banger of juist agressief van.
Groetjes

Toegevoegd na 2 minuten:
Oppakken en wegzetten is wel goed maar met wegduwen bedoel ik hardhandig fysiek straffen.

Toegevoegd na 16 uur:
En dat moet je dus nooit doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Straffen heeft geen enkele zin. Beter is het om na te gaan waarom een kat iets doet en proberen alternatieven aan te bieden. http://www.kattengedragcentrum.nl/41-Uw-kat-straffen.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat bedoel ik ook. Juist niet straffen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ah ik snap het al. Ik schreef: 'Als het iets doet wat niet mag kun je straffen met de plantenspuit'
straffen is hier totaal de verkeerde woordkeuze. Ik bedoel, je kunt laten weten dat iets niet mag (bv krabben aan de bank) door de plantenspuit of door op te pakken in dit geval en het kitten bij de krabpaal te zetten. Straffen is totaal het verkeerde woord. Sorrie. Ik kan het niet meer veranderen in mijn bericht.
Hoe oud is je kitten? Een kitten zelfvertrouwen geven is de taak van de moeder een soortgenoten. Als je kitten tot 16 weken of langer bij de moeder is gebleven en geplaatst wordt met een broertje of zusje, heb je de grootste kans dat het kitten zelfverzekerd wordt. Als het kitten een slechte start heeft gehad is het natuurlijk niet onmogelijk om het kitten weer wat meer zelfvertrouwen te geven. Heb je al eens wat kattenboeken gelezen. De boeken van Vicky Halls zijn een aanrader en ook de Kleine Kattengids van Elles Nijssen (zit ook op dit forum) zou elke katteneigenaar gelezen moeten hebben.