Waarom doen sommige katten meteen hun achterwerk omhoog als je ze aait?

Weet jij het antwoord?

/2500

Omdat ze denken dat ze gedekt worden of omdat ze onderdanig zijn.

Omdat net zoals een hond er bepaalde plekken zijn waar ze niet goed bij kunnen als het jeukt. Dus vinden ze dat lekker.

Zo communiceren ze non-verbaald:

Heeft 1 van mijn katten ook, dan word ze gwn hitsig enja alst achterwerk omhoog staat zou de kater er zo bovenop kunnen springe hea

Ten eerste vinden katten dit vaak gewoon een lekker plekje om gekriebeld te worden. Ten tweede geven ze hiermee hun 'geurvlag' af, waarmee ze eigenlijk zeggen 'dit hoort bij mij'. Gaat het om een ongesteriliseerde, krolse poes, doet ze haar staart opzij (!), voorkant naar beneden en kont in de lucht, dan gaat het pas om de paarhouding, waar veel mensen dit gedrag aan wijten.

De kat is krols.

bij een kat die goed in z'n vel zit, is het bijna een automatisme om z'n gatje in de lucht te gooien als je 'm aait. het is een uitnodiging om eens goed aan z'n achterste te snuffelen. je kan het vergelijken met een mens die met uitgestoken hand op je af loopt om zich voor te stellen.

Op deze manier laat hij een soort genegenheid zien, dat ie eens lekker geaaid wil worden, bij mijn kat gaat dat vaak gepaard met een Prrrrruuww geluidje Verder wil hij waarschijnlijk feromonen afscheiden: laten zien dat is mij, je hoort bij mij, ik mag je etc.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100