Moet je een kat periodiek ontwormen en ontvlooien, of alleen wanneer je ziet dat ie er last van heeft?

Onze kat heeft volgens mij nergens last van, maar kun je dat ook daadwerkelijk zien? of is het beter om af en toe (hoe vaak?) te ontwormen en een vlooienband om te doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.2K

Antwoorden (6)

Ik merk het snel genoeg, vlooien vinden mij over het algemeen ook erg lekker en springen gezellig naar mij over. Dus ik ben panisch wat ontvlooien enzo. Iedere maand krijgt meneer kat een druppel van het beste anti-vlooimiddel in zijn nek en gelukkig neemt ie nooit een springert mee.
Wormen is een ander verhaal, dat merk je alleen als de kat ziek wordt. Of soms kun je het zien in de ontlasting of bij de anus van de kat (maar ga jij dat checken?).
Weet je overigens dat ook mensen met wormen besmet kunnen worden door hun kat?
Ik zorg daarom dat hij ieder half jaar een pilletje krijgt wat hem beschermt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
periodiek. anders kom je er pas achter met een wormenbuik en dat is sneu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok, en hoe vaak ongeveer?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eens per jaar moet voldoende zijn ;-)
Ontwormen moet periodiek, als het goed is doet de dierenarts dat tijdens de jaarlijkse checkup, als je poes ook zijn inentingen krijgt. (Met andere woorden: zorg dat je kat jaarlijks een check-up bij de dierenarts krijgt!)

Wat betreft vlooien: meestal merk je dat snel genoeg, maar het ligt er een beetje aan hoe aanhankelijk je kat en jij tegen elkaar zijn. Als hij alleen zo af en toe komt eten, kun je het missen. Om zeker te zijn kun je regelmatig zijn vacht controleren, vooral in de nek en bij de oren kun je dan zlooien vinden. Gebruik een vlooienkammetje om de vacht daar te kammen, daar blijven de vlooien in steken. (Let wel: zo kun je ze signaleren, om ze inclusief eitjes te elimineren, heb je een anti-vlooienmiddel nodig.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ontvlooien moet je vaker in de zomermaanden doen dan in de winter. De kat gewoon goed in de gaten houden en letten op zaken als vlooienpoepjes.

Ontwormen moet je bij een actieve buitenkat minimaal twee keer per jaar doen.

Het is belangrijk om zelf ook de vacht van je kat(ten) regelmatig te controleren op vlooien en op teken. Je kunt dit bijvoorbeeld het best doen als je kat op schoot ligt. Teken meteen verwijderen!

Sommige antivlooien middelen werken beter als de andere. Frontline werkt bv. minder goed dan Stronghold. Alleen kun je de laatste alleen bij je DA krijgen en de eerste bij de dierenspeciaalzaak. Sommige katten kunnen ook allergisch zijn voor vlooien, maar dat merk je snel genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vlooien zie ik snel genoeg! Dus dat doe ik alleen als het nodig is (nooit voorgekomen gelukkig...)
Ontwormen doe ik iedere 2 maanden!!! Mijn katten komen veel buiten en jagen graag op muizen, vogels, vleermuizen, konijnen, enz.... Dus lopen veel risico! Bovendien maken ze bijna nooit gebruik van de kattenbak (heeeeel erg fijn!) waardoor het moeilijk is om te checken. Ik haal pilletjes bij de betere dierenzaak (zou over het merk moeten liegen, maar weten ze daar wel) en die geef ik als snoepje, ze vinden ze heerlijk! Geen gevecht of in-een-worstje-systeem, gewoon een gezond snoepje ;)
Ik zou ze periodiek ontwormen als ik jou was, omdat ik heb gelezen dat je kat buiten komt, en daar natuurlijk ook zijn behoefte wel eens doet... (of een muisje vangt) Kun je moeilijk alles controleren, en het is een kleine moeite waar je je huisdier erg blij mee maakt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wij ontvlooien onze kat alleen als ie er last van heeft.
Meestal doen we dat in de zomer.
Vlooien kun je zo opmerken.