mogelijk ga je te snel voor haar?
eerst zou ik haar rustig laten wennen aan het tuigje, zonder de riem er aan.
neem hier rustig de tijd voor.
leid haar zo nodig af met iets lekkers als ze zich ongemakkelijk voelt.
pas als je poes helemaal op haar gemak is, kan je de riem bevestigen.
onthoud verder dat een kat geen klein hondje is: jij laat haar niet uit, maar zij jou.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zie ook bovenstaand antwoord, ook mijn katten moesten wennen aan hun tuigje. De tijd nemen en snoepjes bij de hand houden dus.

Dubbel hetzelfde antwoord, maar fijn om een bevestiging te hebben dat 2 mensen hetzelfde probleem en oplossing gehanteerd hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te beginnen moet je kat aan een tuigje wennen. Je kunt de kat nu eenmaal beter leiden via een tuigje dan via een halsbandje. Een kat weet zich vaak uit een halsbandje te rukken, waar dat bij een tuigje niet mogelijk is. Bovendien doet de aard van een kat haar juist verstarren wanneer er druk op de nek wordt uitgeoefend. Dus zal de druk tot meelopen juist leiden tot verstijven en de weigering om nog een stap te verzetten. Vaak zal de kat compleet in paniek raken en zich door wilde sprongen trachten te bevrijden.

Als je kat pas in huis is, doe je zo snel mogelijk het tuigje om. Omdat de kat het heel druk heeft met verkennen van de omgeving, heeft ze het tuigje niet zozeer in de gaten. Na een paar dagen is de kat zo gewend aan het tuigje en de nieuwe omgeving dat beide als normaal worden ervaren.

Tip: een tuigje kun je kopen in de dierenwinkel. Het moet verstelbaar zijn, zodat het goed passend sluit zonder strak te zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet gaan verplichten, dan maar niet.