Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe best en gesteriliseerde kat(in) laten wennen aan een nieuwe woning, wanneer ze jaren in een andere locatie verbleef ?

bij een verhuis willen wij de poes meenemen zonder dat ze't hazepad kiest en terug op weg gaat naar haar "vertrouwde plekje" ? dat ze niet meer zal terug vinden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
855

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zoals alle katten die verhuisd moeten worden : in het nieuwe huis eerst in een kamer houden tot ze zich op haar gemak voelt, dan in een groter deel van het huis, het hele huis, en als je het idee hebt dat ze zich thuisvoelt op haar nieuwe plek, is het niet meer zo'n ramp als ze een keer de benen neemt.
Afhankelijk van de kat is dat meestal binnen een week gepiept., twee weken zeker.

Mijn ervaring is overigens wel dat het sneller gaat als de eigenaar en de meubeltjes ( en wellicht de geurtjes?) zijn meeverhuisd. Nieuw huis inclusief nieuwe eigenaar duurt toch wel wat langer voor ze zich helemaal op hun gemak voelen.

Overigens is het wel of niet gesteriliseerd / gecastreerd zijn daar niet echt op van invloed.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zorg er voor dat de kat minstens drie weken binnen blijft. Op die manier kan de kat wennen aan het nieuwe huis en het als thuis gaan zien. De kans dat de kat daarna op zoek gaat naar het oude huis is hiermee een heel stuk kleiner geworden.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
ik zou haar allereerst installeren op een kamer met al haar hebben en houwen, en haar daar tot rust laten komen, voor je haar het hele huis laat verkennen.
een feliway plug-in kan haar tot steun zijn.
verder is het onzin om te zeggen dat de kat 3, 4, of 6 weken binnen moet blijven.
gebruik je gezonde verstand, en kijk naar de kat.
een kat die nog zit te huiveren onder de bank hou je uiteraard nog binnen.
is ze eenmaal zelfverzekerd en op haar gemak, dan kan ze naar buiten.
(Lees meer...)
Rieneke1
13 jaar geleden
Mijn katten liepen na drie dagen al buiten. Belangrijk is dat de kat omringd wordt door vertrouwde geurtjes; ik had alle oude meubelen mee verhuisd.
Het rond laten slingeren van een T-shirt wat je een dag hebt gedragen doet ook wonderen in dit opzicht.
Als ze buiten komen moeten ze de weg naar huis kunnen ruiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding