Zou mijn kat uit het raam springen?

Boven staat altijd het raam open...
De kat is meestal onder en als ik hem mee naar boven neem dan zorg ik dat ik eerst het raam dicht doe, maar soms glipt die naar boven als ik de deur open maak...
Laats zat hij op de vensterbank van het open staande raam naar onder te kijken...
Toen ik dat zag schrok ik me kapot. Ik was helemaal vergeten dat het raam open stond. Ik rende op hem af en pakte hem snel weg, want ik dacht dat hij anders misschien zou springen...

Nu vraag ik me af zou hij het voor elkaar krijgen om te springen? Of zou een kat dat absoluut nooit doen? Of verschilt dat per kat?
(Het is, ik schat ongeveer 10meter hoog)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.1K

Het beste antwoord

Zelf springen zal hij niet zo snel, maar vallen is altijd een mogelijkheid. Een kat kan niet het risico van de hoogte inschatten. Als er iets is wat zijn aandacht trekt zal de kat naar buiten gaan hangen of zelfs opspringen. Ik heb het die van mij regelmatig zien doen, met bijna-hartstilstanden voor mij ten gevolge...
Een vliegje of vogeltje wat langskomt zou hem kunnen verleiden tot springen en vallen... met de nodige gevolgen!
Dus raam dicht of plaats anders een hor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een kat durft veel maar vrijwillig vanaf 10m. hoogte naar beneden wordt zelfs een kat teveel maar ik zou uit veiligheid wel het raam sluiten want een kat kan altijd schrikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang je van binnen de kat niet opjaagt zal die echt niet zomaar uit het raam springen. Dus dat op hem af rennen was niet echt slim, gewoon zelf rustig blijven is veel verstandiger.

Mocht hij wel uit het raam springen, dan komen ze meestal wel goed terecht. (Weet ik van een kat die uit het raam van de 4 verdieping is gevallen, die kwam gewoon weer zelf de trap oplopen.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn kat sprong wel uit het raam op het platte dak, en zo via de schutting naar de grond, maar vanuit het andere raam gelijk naar de grond, zag hij echt niet zitten. Hij bleef gewoon voor het open raam naar buiten kijken. Dus ik denk dat je je geen zorg hoeft te maken
13 jaar geleden
mijn kat sprong op een flat van 2 hoog naar beneden. S avonds riep ze me en moest ik haar halen, want ze kon niet alleen terug komen. Maar ze heeft zich nooit bezeerd bij het naar beneden springen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verkijk je niet op wat katten doen als ze een vlieg of vogel zien.
ik ken meerdere katten die op die manier vliegles hebben gekregen, van twee hoog nog wel.
overweeg eens een stevige hor (ik heb houten raamwerk met grof gaas), zodat de kat zonder gevaar van de frisse lucht kan genieten.
meestal komt de kat van zo'n hoogte wel redelijk goed terecht, maar helaas lang niet altijd.
Rieneke1
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
+1 Mijn kat (30 jaar terug) zag ook een vogel voorbij vliegen. Die is voor mij, schijnt ze gedacht te hebben en sprong recht naar voren, om daarna als een baksteen naar beneden te vallen.
Er zijn katten die het soms niet snappen, dus die hor van Rieneke is zo'n gek idee nog niet!
Ja dat kan, een kattengedrag kan je niet voorspellen. Dus wees voorzichtig. De poes van mijn bovenbuurvrouw sprong eens 3 hoog naar beneden zonder problemen, maar dit is absoluut geen zekerheid dat het met een poes van minder hoog/ of hoger wel goed zal gaan.
Wees op je hoede en maak liever een kippegaas-randje langs je kozijn.