Ik heb een vriend van me in de VS zitten en kan goedkoop aan een laptop komen, weet iemand waar ik moet kijken hoeveel verzending mij kost?

Ook hoe het zit met invoerrechten e.d.....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Geen goed idee. Ik denk dat je beter via het internet kunt zoeken naar een Nederlandse leverancier. Je betaalt invoerrechten, btw en zit met grote problemen als je aanspraak moet doen op garantie. Die is meestal niet internationaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Vergeet niet, dat je ook zit met je garantie, die dan niet meer geleverd wordt. Dat zou je wel eens meer kunnen kosten dat het verschil in prijs tussen Nederland en de VS.
Invoerrechten kan je navragen bij de douane. Verzending bij een internationaal vervoerbedrijf.
13 jaar geleden
op bron 1 kun je de kosten berekenen
de invoerrechten zijn 19 % van de kosten van het apparaat

alleen de eerste 22 euro zijn vrij
dus als je laptop 522 euro kost betaal je over 500 euro 19% invoerrechten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19% Omzetbelasting (BTW), de invoerrechten, die tegenwoordig douanerechten genoemd worden staan daar los van, hoewel je ook BTW verschuldigd bent over douanerechten. Douanerechten worden per soort artikel uit een database gehaald en zijn een bepaald percentage van de waarde. De som is dan: Waarde goederen
Douanerechten (indien van toepassing)
Waarde transportkosten
_______________________________+
Totaal Bij dat totaal wordt dan nog 19% BTW gerekend.
Als het maar 1 laptop is hoef je geen invoer rechten te betalen. Je moet dan wel aan jouw vriend vragen dat hij alle verpakkingen en zo er af haalt. Ook de gebruiksaanwijzing moet hij niet in het pakket mee zenden. Verzenden als verjaardagscadeau. Hij mag wel nieuw zijn, maar het moet geen verhandelbaar product meer zijn. Laat hem wat icoontjes op de desktop zetten, alsof hij al gebruikt is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dit is pertinent onjuist en je zou de vriend in Amerika aanzetten tot fraude op deze manier. Als het ernstig genoeg is kan je dit op een uitleveringsverzoek en een (vooralsnog) enkele reis richting de USA komen te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien wat overdreven uitgewerkt, maar in de kern waar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, niet waar, ook al is het een gebruikt artikel. Het vertegenwoordigd een bepaalde waarde en dan komt de douane om de hoek kijken. Ik kan je dit uit eigen ervaringen bevestigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor. Stel jij woont in Amerika en ik wil jou een kaas cadeau doen. Dan mag ik die jou zenden zonder invoer rechten. Verkoop ik jou die kaas dan is het een ander verhaal. Zijn vriend koopt de laptop voor de vrager. Dat mag. Hoe de vrager dat compenseert naar zijn/haar vriend is niet relevant. Stuurt hij 500 laptops dan is het verhaal natuurlijk anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk zou dat kunnen, maar dan heb je het over andersom en dus Amerikaans recht. EU en Nederlands recht zit helaas anders in elkaar en ze zijn zo flexibel als een stalen deur. Ik had zelf persoonlijke spullen (boeken en dergelijke) in het buitenland laten liggen. Deze waren duidelijk tweedehands, Desondanks mocht ik flink betalen voor douanerechten, btw, afhandelingskosten en dergelijke, dit terwijl de persoon die ze voor me opgestuurd heeft (een bekende) ook al 180 euro verzendkosten en lokale BTW heeft moeten voldoen.
Bedenk dat elektronica een landcode kan hebben,
en informeer of de laptop daar vrij van is of de juiste code heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En even opletten dat de stroomvoorziening geschikt is voor 240 volt. Amerika heeft nog 110 volt.
De meeste zijn wel geschikt maar had er een paar jaar geleden 1 die alleen geschikt was voor 220 volt.