Downloaden is legaal, maar ik bekijk het vanuit ander punt is het dan wel illegaal (lees mijn uitleg)?

Ik had laatst een discussie over torrents downloaden, mijn vader zegt dat downloaden mag in nederland, maar je mag het niet verspreiden.

Ik bekijk het zo: Downloaden is legaal, verspreiden is illegaal, maar de torrents worden verspreid door mensen, dus is het downloaden ook illegaal. we weten ook dat het illegaal verspreid word (zie het als een gejat mobieltje dat je koopt, terwijl je weet dat het gejat is).

Is downloaden volgens mijn theorie wel illegaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (10)

nee, dan zou blowen ook illegaal zijn. dit noemen we een gedoogbeleid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Het beschikbaar stellen is illegaal. Het afnemen van iets wat vrij gegeven is niet. In dit geval is het een kromme regel. Dat dan weer wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Weethetnietmeer;

Niet met je eens. Volgens deze filosofie kan de verkoper of fabrikant van mijn auto ook aansprakelijk worden gesteld voor de snelheidsovertredingen die ik ermee zou begaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is in principe niet legaal om een product te kopen of in je bezit te hebben waarvan je gevoegelijk aan kan nemen dat je het niet legaal verkregen hebt. Dus als je een 1000 euro tv nieuw in doos voor 100 kan kopen dan is dat illegaal. Dus als je een DVD film voor nop kan downloaden dan is dat niet legaal. Je mag dus wel downloaden maar zaken waarvan je aan kan nemen dat je daar rechten voor moet betalen mag je niet gebruiken en moet je als je ze per ongeluk gedownload hebt deleten. Zo! Ik ga weer naar me torrent site.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan wel theorieen bedenken of iets legaal zou móeten zijn, maar niet of iets legaal ís. Iets is legaal of is het niet, afhankelijk van wat in de wet staat. Je kan zoveel theorieen bedenken als je wilt, maar dat verandert niets aan het feit of iets wel of niet legaal is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Downloaden is te vergelijken met naar een winkel gaan en daar een CD (of wat ook) ophalen. Dat is principe dus niet illegaal. Anders is het als die CD illegaal is (bvb gejat) dan wordt door de wetgever het in bezit hebben ook als een overtreding gezien.
De wet is voorts zo dat van legaal spul 1 kopie gemaakt mag worden maar alleen voor eigen gebruik.
Tussen downloaden en verspreiden zit een verschil. Verspreiden is uploaden. Verspreiden is evenwel niet strafbaar als het om legale inhoud gaat, dat dus verspreidt mag worden.

Toegevoegd na 1 uur:
het is natuurlijk: verspreid mag worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het downloaden is legaal maar het verspreiden is illegaal.
Echter, het verspreiden van torrents is niet hetzelfde als het verspreiden van de content zelf. Daar zit dus een juridisch verschil in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn meer manieren om iets te betalen.
1: reclame op de download site bekijken
2: betalen aan de site via paypal etc.

Daarnaast, als je een cd of dvd koopt betaal je kopieer heffing. Lijkt me onzinnig om dan nogmaals te gaan betalen voor wat je er op zet. Dat is dan dubbel betalen.
De st. Brein moet maar zien hoe ze van de kopieerheffing de rechthebbenden betalen....maak je domme regels dan is het uitvoeringsprobleem niet dat van de consument.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
menno ..dat gedoogbeleid zou het een ongeschreven wet of regel zijn ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
downloaden is niet illegaal in nederland, maar uploaden wel. het punt is dat als je met torrents download, je tegelijkertijd ook upload, en dat mag niet volgens den wet. ook het doorverkopen van een illegaal gedownloade film, game, software iets of muziek is strafbaar.

als je zo nu en dan een game of film ofzo download, zul je daar heus niet direct voor bestraft worden ofzo, want half nederland doet dat wel eens en dan zoud justitie het wel erg druk krijgen. wat ze je bij brein proberen aan te praten is dus wel een beetje onzin. als je echter op wat grotere schaal illegaal gedownloade meuk gaat verkopen en men komt erachter, dan is de kans vrij groot dat je dan wel de sjaak bent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat tegelijkertijd uploaden waarover ikkiewikkie het heeft, is natuurlijk onzin. Je kunt dit in je client uitschakelen zodat je alleen nog maar download.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar als iedereen dat zou doen dan krijg je nooit je downloads binnen. het is dus wel zo sociaal als je lekker blijft uploaden :P