Waarom willen sommige mensen niet aan de computer?

een 13 jaar jongere vriendin (51) wil niet aan de computer. Ze wil het niet want het is veel te ingewikkeld vind ze (terwijl ze hbo heeft gedaan). Ik heb haar wel eens laten zien hoe makkelijk een computer werkt, maar ze blijft het afhouden. Ze klaagt wel steen en been over dat je voor informatie naar internet wordt verwezen, of dat je vaak moet E-mailen als je wilt meedoen aan een prijsvraag. Ook klaagt ze over dat er in haar cryptogrammenboekjes vaak gevraagd wordt naar computertermen. Ze heeft ook geen mobiele telefoon alleen een telefoon van de PTT aan een draad met een duur abonnement van de KPN. Ook digitale televisie wil ze niet aan (ze heeft wel een platte tv gekocht).
Ik kom dit buiten houden van nieuwe technieken regelmatig tegen bij oudere mensen, maar mijn vriendin is pas 51 en komt overal buiten te staan. Ik kan niet begrijpen waar haar weerzin vandaan komt. Is dit een bekend verschijnsel en is er wat aan te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, je doet net of het een ziekte is :')
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, digibetie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat moet je aan die mensen vragen. Wij (GVers) zitten er met plezier aan.

Antwoorden (13)

Het is een heel bekend verschijnsel - veel mensen zijn bang voor nieuwe dingen, en die angst komt meestal voort uit angst om dingen fout te doen.
Niemand is verplicht te gaan computeren gelukkig, maar ze merkt wel dat het steeds vaker gebruikt wordt.

Je zegt dat je haar hebt laten zien hoe makkelijk het werkt, maar dat was kennelijk niet overtuigend genoeg.

Uit eigen ervaring: mijn vriend had een computer en had het weleens over deleten en wissen en vastlopen. Ik moest een keer iets maken in WP (ja, lang geleden) en zat te bibberen achter zijn comp, doodsbang dat ik met een verkeerde toetscombinatie alles in de computer in 1 keer zou wissen ;-)
Het is toch goed gekomen.

Misschien is het een idee om, als ze moppert dat iets via internet moet, haar achter jouw computer te zetten en het haar stap voor stap te laten doen?
En als ze dat niet wil en/of kan en/of durft, dan is dat haar keus en moet je het maar zo laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Vierenzestig;

Dat komt bij mensen van alle leeftijden voor. Kwestie van persoonlijke voorkeur; veel mensen vinden communiceren en informatie vergaren gewoon te onpersoonlijk, maar er zijn er ook die een onderbewuste angst voor dat voor hun nieuwe en vreemde apparaat hebben. Verandering kan volgens mij alleen vanuit die persoon zelf komen, als deze dat echt wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Angst voor techniek
angst om het niet te kunnen en daardoor uitgelachen te worden, dan is het veel veiliger om de eer aan jezelf te houden, en te zeggen dat het je niet interesseert, of dat je niet wilt. Dat je het allemaal maar niets vindt.
Ik heb zo het idee dat ze geen betaalde baan heeft, als ze die moet gaan zoeken gaat ze het heel moeilijk krijgen.
En ja , ik ken ook van die mensen, je doet er verder niets aan, ze zijn volwassen dus kiezen hun eigen invulling van hun leven
13 jaar geleden
Zoals je zelf al schreef
"Ze wil het niet want het is veel te ingewikkeld"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor je het weet zitten ze vol zelfbeklag, spannen ze anderen voor hun karretje om hun digitale zaakjes te regelen. En ik persoonlijk ken er ook een paar die er nog trots op zijn ook! Erg jammer dat deze mensen weigeren mee te gaan in de ontwikkeling van de nieuwste technieken.
Ik kan er alleen maar op antwoorden: Wat de boer niet kent...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze er gewoon geen zin in heeft.
Waarschijnlijk zou ze het wel leuk vinden als ze het eenmaal heeft geleerd hoe het werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het ook lang uitgesteld (ben midden 40) ,heb n gsm met inet en voor andere dingen ging ik naar myn neefje. Maar begint knap vervelend te worden,en m'n mobiel ondersteunt nt alles! En ook ik wil msn etc,dus staat er hier binnenkort n pc!! Denk dat je je vriendin er gewoon achter moet zetten,zoals k by mn neefje deed. En op den duur maakt ze net als ik de keuze voor n eigen pc! Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik herken dat
ik vond er eerst ook niets aan nu bezit ik 4 computers omdat ik niet meer zonder kan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
itsme
13 jaar geleden
wat moet je nou met vier computers? Ik heb er 1 gewoon thuis, en verder heb ik er een op m'n werk die ik gebruik maar die is dan niet van mij.
Ik geef ze gelijk. Ik was misschien wel de eerste Nederlander met een PC (HP 85), voordat de IBM PC hier uitkwam, en ik heb dat ding zien degenereren van een echte computer tot een speeltje-zonder-toekomst.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb laatstelijk gewerkt op een pc in de tv (in een hotel) en dat is meer dan genoeg hardware ondersteuning
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is gewoon angst voor de techniek.

Wat vooral belangrijk is dat ze op internet iets vind wat haar erg aanspreekt.
en een geduldig iemand vindt die haar op weg helpt.

Het zal moeilijk zijn als ze zelf geen internet thuis heeft om haar te overtuigen het aan te schaffen. dus zal ze wellicht in het begin aangewezen zijn op een cursus of iets dergelijks.

Wellicht een leuk verjaardag kado ? een gratis cursus of ga desnoods mee als moral support . desnoods trommel je en vriendgroepje bij elkaar voor en cursus
dan valt ze wellicht niet zo op.
capthavoc
13 jaar geleden
In het geval wat jij beschrijft ben ik geneigd te zeggen; ze is (ondanks dat ze slechts 51 is) gewoon een ouwe zeurkous. Het type dat blootvoets een rivier doorwaadt, ook al is er ooit een brug aangelegd - waar ze nooit om heeft gevraagd.
Zeuren dat je niet kunt e-mailen omdat je geen computer wilt is net zoiets als klagen over politici als je niet hebt gestemd.

Desondanks is, en blijft, het haar eigen keuze dat ze niet mee wil in de vaart der volkeren. Daar heeft ze het volste recht toe, en het waarom zal een individuele keuze zijn. Misschien angst, misschien eigenwijzigheid, misschien beide - maar misschien is haar keuze zelfs niet eens zo'n slechte. Meer en meer blijkt uit studies dat digitale hulpmiddelen de manier waarop hersenen werken beinvloedt. Vroeger kende je van iedereen het telefoonnummer uit 't hoofd, en kon je op de markt natellen wat iets kostte. Nu programmeer je alles in je mobieltje en is voor de simpelste berekening al een rekenmachientje nodig. We verwerken meer informatie, maar het lijkt erop dat informatie minder goed blijft plakken.

Er zijn steeds meer studies die erop wijzen dat mensen die niet obsessief elke vijf minuten hun mailbox willen checken gelukkiger en productiever zijn dan degenen die waar ze ook gaan met het toetsenbord versmelten.

Kort gezegd... de enige die echt weet waarom je vriendin geen computer heeft is je vriendin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben een sommig mens en kan uit eigen ervaring vertellen waarom sommige mensen niet met computers willen werken. Ik heb tot 1999 geweigerd om met een computer te werken, hoewel ik altijd wel wist (in mijn achterhoofd) dat het mij waarschijnlijk wel zou bevallen. Mijn argument was dat het naar alle waarschijnlijkheid (te?) veel van mijn tijd op zou gaan slokken.

In 1999 heb ik er voor gekozen in de IT 'carriere' te maken, m.a.w. met computers beroepsmatig te gaan werken. Ik heb een cursus systeembeheer gedaan en kreeg een baan bij een landelijk verspreid bedrijf. Dat heb ik bijna acht jaar gedaan. Inmiddels ben ik werkzaam als developer, dat leek me leuker.

En ja, het vreet veel van mijn tijd.

Maar inmiddels heb ik heel wat mensen meegemaakt die om uiteenlopende redenen ervoor kiezen om geen computer te willen gebruiken.

Jouw vriendin doet me denken aan de vrienden die Pirsig beschrijft in zijn boek "Zen and the art of motorcycle maintainance", die constant klagen over een lekkende kraan zonder er toe over te gaan het leertje te vervangen, omdat ze met technische dingen 'niets hebben'.

Ze doet me ook denken aan de mensen uit mijn klas, vroeger, die absoluut niet uitgelegd wilden krijgen hoe een bepaald stukje wiskunde werkt, omdat ze 'toch niks van wiskunde snappen'.

Maar ik denk dat het probleem vooral zit in het weigeren te erkennen, of niet willen weten, dat de wereld verandert, dat de rivier waar ze lekker hun voeten in hebben hangen er helemaal niet meer is.
rose
13 jaar geleden
geef haar maar eens een tweedehandsje te leen of kado, moet je eens kijken hoe snel ze hooked is!!