Is hacken verboden als je het aangeeft waar de lek zit?

Ik heb wel eens een verhaal gehoord dat iemand heel goed was in hacken en vervolgens werd aangenomen bij een groot bedrijf. Maar ook hoor je verhalen dat je wordt opgesloten. Door wie wordt het bepaald of je in de bak komt of dat je aan de bak komt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Hacken (= het opzettelijk en wederrechtelijk binnendringen in een computersysteem) is een misdrijf. Hierop staat een straf van maximaal 1 jaar cel of geldboete van 16.750 euro.
Dit is geregeld in de wet Computercriminaliteit (art. 138a lid 1).
Wie bepaalt of je in de bak komt? De rechter!
Het is natuurlijk mogelijk dat een technisch specialist wordt ingehuurd om de lekken in een systeem op te sporen, maar dan gebeurt dat met instemming van beide partijen en dan heet dat "consultancy".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Kijk maar naar "klokkenluiders" hoe die in de problemen komen. Denk dat het verboden is en als je mzzl hebt je er "goed" mee weg kan komen. Hangt er ook vanaf wat je ermee doet nadat je gehackt hebt . Wordt bepaald door het bedrijf of slachtoffer die gehackt is, gaat die je aangeven of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt dit volgens mij prima vergelijken met een gewone inbreker: als die weet binnen te komen in een kantoor: neem je hem dan aan als beveiliger/bewaker of laat je hem opsluiten door de politie?

Toegevoegd na 1 minuut:
Om je oorspronkelijke vraag te antwoorden: ja, hacken is verboden. Echter je moet wel aangifte doen als je wil dat de hacker gevonden en/of gestraft moet worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke even voor de duidelijkheid.
Er zijn Zwarte en Witte Hackers.
Witte Hackers zijn mensen die ingehuurd worden door bedrijven om hun systeem te hacken. Klinkt raar. maar ze doen dat om te testen hoe sterk hun beveiliging is.

Een Zwarte Hacker, hackt eerder tog je persoonlijke gegevens om zo aan je geld te komen. en zo nog meer persoonlijke dingen te pakken van die gene.
Dit is maar een voorbeeld.
En ja je kan in de gevangenis belanden als je ontdekt word. maar als Hacker weet je wat je moet doen. haha.

Maar als je er tog wat meer wilt weten

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hacken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hacken is altijd ten strengste verboden,
Want je Exploit een bug waardoor je of : Beter kan worden dan normaal, en niet eerlijk is
of het hele systeem kan vernietigen.
Maar de straffen kunnen verschillen,
Hack je een spel van een individueel persoon is kan het een ban zijn ( je kan het niet meer spelen )
Hack je een spel van een bedrijf : Is het vaak een IP-Ban ( kan je het spel niet meer spelen vanaf jouw IP ) Of een normale ban.
Je word alleen de gevangenis ingezet als je iets hackt dat van de overheid is zoals Politionele dingen.
Deze dingen doe je vaak met een computer,
Maar hacks met een console (PS3,Xbox 360, Nintendo DS(I))
die worden vaak niet bestraft, behalve als het Online gaming is,
dan word je gewoon de server uitgezet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heet white-hat hacking. Dit zijn hackers die zich vooral richten op het GOED doen. Met andere woorden opsporen van security leaks (Op veel websites noemt dit dorks die een site mysql vulnerable maken).
Eigenlijk doen ze goed en hacken ze louter uit interesse niet met het doel iets kwaad te gaan aanrechten. Dus bedrijven die een rapportering binnenkrijgen van een hacker met informatie hoe ze hun beveiliging gaan optimaliseren gaan ze niet aanklagen. Dus neen het is niet verboden mits goeie intenties en puur voor educatief gebruik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ergens inbreken om aan te tonen dat 't kan is natuurlijk altijd strafbaar.