Ik zou graag mijn hd een passwoord geven.

Ik zou graag mijn hardeschijf een passwoord geven. Ik heb 3 interne staan waaronder één moet worden geëncrypteerd. Zonder dat hij administrator rechten eist, want ik heb al eens een folder geëncrypteerd en ik moest mijn pc herprogrammeren en ik kon er niet meer in omdat ik ook nog moest admin zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik gebruik daar TrueCrypt voor.

TrueCrypt is open source, en gratis te downloaden, te installeren en te gebruiken.

Om het te installeren heb je wel administratorrechten nodig; daarna niet meer, dus je kunt zonder administratorrechten gebruik maken van de versleutelde harde schijf.

Je kunt TrueCrypt op twee manieren gebruiken.

De eerste: je maakt een bestand, bijvoorbeeld van 20 GB. Als je het juiste wachtwoord intypt, zorgt TrueCrypt ervoor dat dat bestand net doet of het een harde schijf is, bijvoorbeeld schijf S: (schijfletter mag je zelf kiezen), van 20 GB. Je kunt S: dan precies zo gebruiken als een normale harde schijf: mappen en bestanden maken, video's opzetten, wat je maar wilt. In werkelijkheid wordt alles wat je op S: zet, op een goed versleutelde manier in dat grote bestand van 20 GB gezet.

De tweede manier is wat ik doe: mijn hele harde schijf is versleuteld. Dat kost eenmalig een heleboel tijd, maar daarna merk je er helemaal niets van.

Het enige dat ik moet doen is: een wachtwoord intypen bij het starten van mijn PC. Daarna start Windows. Alles wat Windows van de schijf leest, wordt eerst gedecodeerd; alles wat Windows naar de schijf schrijft, wordt eerst versleuteld. Zoals gezegd heb ik geen administratorrechten nodig, ik kan gewoon als normale gebruiker inloggen.

Het decoderen en versleutelen kost een beetje CPU-tijd. In de praktijk ligt dat tussen de 2% en 5% CPU-belasting - daar merk je dus niets van. Voor het gevoel is mijn PC nog net zo snel als vroeger, ik merk dus echt nergens aan dat ik TrueCrypt gebruik - behalve dan aan het wachtwoord dat ik moet intypen om mijn PC te starten.

Als een expert mijn harde schijf in een andere computer zou zetten en de inhoud zou bekijken, zonder dat hij het wachtwoord kent, kan hij slechts de volgende informatie achterhalen:

1.  Dat de schijf is versleuteld met TrueCrypt.
2.  Hoeveel partities er op de schijf staan.
3.  Hoe groot die partities zijn.

Verder is er *niets* te zien - zelfs niet hoe vol de harde schijf is. Mij geeft dat een veilig gevoel.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is nu juist het probleem ik had truecrypt genomen de vorige keer voor bepaalde bestanden, heb nu nieuwe admin rechten en geraak er niet meer op
Cryofiel
13 jaar geleden
Hoe bedoel je, nieuwe adminrechten? En hoe had je TrueCrypt gebruikt - had je een bestand gemaakt dat je via TrueCrypt als schijf kon gebruiken, had je een partitie versleuteld, of had je de hele schijf versleuteld? (In TrueCrypt- termen: een file-based container, een partition-based container, of whole disc encryption?)
tonijn
13 jaar geleden
Voor Truecrypt moet je inderdaad Administrator-rechten hebben, maar het beveiligen van een harde schijf is natuurlijk ook iets dat je niet zomaar wil overlaten aan eenvoudige gebruikers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ah mijn vijand van het kraantjeswater thaha, bedankt voor de .. tip ;-b grt