Kan een standaard hdmi kabel 144 hertz aan?

Hoi, ik heb een hp gaming laptop met een 144 hertz scherm, Nu wil ik een 2 de beeldscherm kopen die ook 144 hertz heeft. Heb je daadwerkelijk 144 hertz op dit beeldscherm als je het via je laptop in een hdmi doet? En nog een vraag: het beeldscherm wat ik op het oog heb heeft maar 1 hdmi kabel. Dit is voor nu geen probleem maar als ik later een pc ga kopen, kan dit dan problemen hebben? Want sluit je meerdere beeldschermen aan via verschillende hdmi poorten op je pc of moet je hdmi kabels op je main beeldscherm koppelen (naar andere beeldschermen).

1.8K

Antwoorden (1)

Je vergelijkt een beetje appels met peren....
De frequentie van je monitor allen zegt niet zoveel over de hoeveelheid data die door de HDMI-kabel heen gaat. De gebruikte resolutie speelt ook een rol. En dan heb je vaak nog dat een monitor sneller is dan de framerate van de PC waardoor het beeld op het scher weliswaar vaker ververst wordt, maar dat in de praktijk slechts meerdere keren exact hetzelfde frame wordt weergegeven.

Kijk dus even goed welke frequentie je grafische kaart uitstuurt (dat zal waarschijnlijk geen 144 Hz zijn) en op welke resolutie. Kijk dan in onderstaande tabel elke kabel je nodig hebt.

V.w.b. je andere vraag. Bij voorkeur geef je elk beeldscherm een eigen verbinding naar de PC.
Plaatje bij antwoord
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
CT5555
2 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Ik game meestal rond de 120 fps, dus dat ik prima. Ik zie net dat ik een 'high speed hdmi cable J1642' heb. Geen idee welke versie hdmi dat is. Maar als je dus een hdmi kabel van 1.3 tot 2.0 heb zit je safe?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Dat ligt dus aan je resolutie. Wellicht helpt deze info je (nog) wat verder:
https://elektrozine.be/welke-hdmi-kabel-kies-ik-voor-mijn-televisie/
https://nl.wikipedia.org/wiki/High-definition_multimedia_interface