Wat is het verschil in IT en ICT in jipen janneke taal?

Wat is het verschil tussen IT en ICT precies?
Hoe leg je dat iemand uit in jip en hanneke taal.

Is IT meer een programmataal en ICT meer op randapparatuur zoals computers inrichten en printers.

Hoe leg je dat het beste uit qua inhoud?

4.3K

Antwoorden (3)

De C staat voor communicatie. Of-te-wel de onderlinge verbindingen tussen de computers. De dan met name de wat langere afstanden en/of het gebruik van openbare netwerken.
Computerapparatuur is dus IT. Het bedrijfsnetwerk binnen het kantoor zit er een beetje tussen in, maar zodra internet erbij komt kijken spreek je eigenlijk al van ICT.
De I en de T staan trouwens voor Informatie Technologie.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
+ Duidelijk antwoord, van een deskundige.
IT is: informatietechnologie. Betekenis: toegepaste kennis m.b.t. het ontwerpen en beheren van informatiesystemen .
ICT heeft twee betekenissen. 1. De ene is: informatie- en communicatietechnologie (het vakgebied dat zich bezighoudt met informatiesystemen, telecommunicatie en computers). 2. De andere betekenis is uitgebreider: dan is ICT een verkorting van ICT-hulpmiddelen (zoals computers, dataprojectiesystemen, audio- en videoapparatuur e.d.).
Bron: Van Dale
2 jaar geleden
'Het Ruimtelijk Planbureau definieert IT en ICT als volgt: Onder informatietechnologie worden hardware-, softwareproducten en -diensten verstaan. Onder communicatietechnologie worden communicatieapparatuur en -diensten gerekend.

Het onderscheid tussen IT en ICT is in de loop van de jaren vervaagd. In de jaren 1970-80 werden de computer en zijn software tot IT gerekend. Tot de ICT behoorden modems, netwerken en datacommunicatieprotocollen en zodoende ook een wezenlijk deel van de toenmalige telefonie.

Door de groei van de beschikbare bandbreedte voor het internetprotocol is het onderscheid tussen verschillende datastromen kleiner geworden: telefonie vindt niet alleen meer via telefoonkabels plaats, kabeltelevisie niet alleen maar via televisiekabels en radio wordt niet uitsluitend via de ether verzonden. Al deze kanalen worden inmiddels ook voor digitale datastromen gebruikt. De computer als stand-aloneapparaat heeft daarentegen aan betekenis verloren en zodoende ook het onderscheid tussen IT en ICT.', volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Informatietechnologie.
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
De min is niet van mij - het antwoord lijkt me uitgebreid genoeg. Maar wie geeft (inmiddels: geven) dan wel een min?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
De vraag verzoekt met nadruk om Jip-en-Janneke taal. Al is de schrijfwijze wel eenvoudig, toch vind ik daar persoonlijk dit antwoord net effe te uitgebreid voor. Toch staat er niets fout in. Een min is daarom m.i. niet terecht. Daarom een plus van mij, ter compensatie.
Antoni
2 jaar geleden
Dank je, @SentWierda. Dank je, @Ozewiezewozewiezewallakristallix.