is het programma eraser slecht om te gebruiken voor een SSD?

is het slecht voor een pc met SSD om het programma eraser te gebruiken? ik las ergens dat het veelvuldig overschrijven van bestanden niet goed is voor een SSD. zo ja, welk programma kan je dan gebruiken om een bestand te vernietigen?

Antwoorden (1)

Ja. Een ssd is compleet anders dan een harde schijf en dat uit zich bijvoorbeeld in het overschrijven van data. Traditionele datashredders, zoals Eraser en DBAN, gebruiken overschrijven om data te veilig te verwijderen en dat werkt ook goed met traditionele harde schijven. Het werkt helaas niet voor ssd’s. Een ‘overwrite’ in een ssd is namelijk niets meer dan een ‘delete’ van de oude versie van het bestand en het schrijven van de nieuwe data.
De crux zit ‘m in dat de delete asynchroon is en dat de nieuwe data – die met alleen maar nullen - op een willekeurige locatie op de schijf terechtkomen. Met zo’n datashredder zit je dus eigenlijk op willekeurige plekken nullen naar je ssd weg te schrijven, waarmee je dus de levensduur van de schijf aan het verkorten bent en de originele data blijft bestaan.

Een ssd met TRIM ingeschakeld zal data direct en permanent onder bepaalde omstandigheden verwijderen. Op het moment dat je dan een bestand verwijdert op een ssd in Windows, verwijdert Windows net als bij een harde schijf de referentie naar het bestand, maar stuurt het ook direct een signaaltje naar de ssd waarna deze de data van het bestand ‘reset’, zodat er de volgende keer naartoe geschreven kan worden. Dat is TRIM en zorgt voor optimale prestaties.
Je kunt eenvoudig controleren of TRIM is ingeschakeld op je Windows-computer:
https://pcmweb.nl/artikelen/opslag/ssd-trim-inschakelen-om-bestanden-volledig-te-wissen/
SimonV