Kunnen 2 mensen hetzelfde ip adres hebben?

Het gaat over een forum waar iemand een bericht geplaatst heeft.
Bij controle van het ip adres komt een naam van een ander lid van datzelfde forum naar voren die met datzelfde ip adres ook een bericht heeft geplaatst.
Het gaat om een KPN mobile.net ip adres.
Kan het om hetzelfde persoon gaan of is het stom toeval dat 2 leden hetzelfde ip adres gebruikt hebben ?

3.1K
VraagAntwoord66
2 jaar geleden
Volgens mij kan dat niet. Het is wel zo dat eens in de zoveel tijd vaak een ip-wissel wordt gedaan. Lijkt me wel heel toevallig dat precies twee leden van een forum zijn gewisseld
LeonardN
2 jaar geleden
"Lijkt me wel heel toevallig dat precies twee leden van een forum zijn gewisseld" Ik weet niet precies hoe het heruitgeven van IP-adressen werkt, MAAR ze zijn niet per se "gewisseld" in dit scenario.
Het is enkel dat Lid A iets post. Een nieuw IP-adres krijgt. Zijn oude dus niet meer heeft
Lid B krijgt voor hij post het IP-adres van A.
Lid B post wat.
B krijgt dus de oude van A. Maar A niet de oude van B. Als lid A nu opnieuw post DAN weet je dus of dit verhaal stand kan houden. Deze moet dan een "nieuw" IP-adres hebben. MAAR ik vermoed dat bij het heruitgeven van IP-adressen men enige tijd wacht. Of beter dat een "net ingebruik geweest adres" achterin de rij komt. Juist om dit soort fratsen te voorkomen. Denk ook aan juridisch zwaarwegendere zaken dan dubbelaccounts op fora... "eens in de zoveel tijd vaak een ip-wissel wordt gedaan"
Volgens mij niet. Als je je modem altijd aan hebt, of voor korte tijd uit (reset) dan behoud je virtueel voor altijd je adres.
VraagAntwoord66
2 jaar geleden
Ip adres wordt wel degelijk eens in de zoveel tijd veranderd. Al meerdere keren dat het is gebeurd bij ziggo
LeonardN
2 jaar geleden
Heb je altijd je modem aan?
VraagAntwoord66
2 jaar geleden
Jep. Ziggo zou zoiets, volgens hen zelf, op afstand doen

Antwoorden (1)

Dat kan zeker. IP-adressen worden dynamisch uitgereikt. Het kan dus voor komen dat iemand een IP-adres krijgt toegewezen dat eerder door een ander is gebruikt.

Dat beiden op een zelfde forum posten is wel erg toevallig, maar het kan.

Een waarschijnlijker scenario is dat beiden achter dezelfde router zitten, b.v. omdat ze van hetzelfde WiFi netwerk gebruik maken. En natuurlijk bestaat ook de kans dat het een en dezelfde persoon is, maar dat deze van 2 accounts gebruik maakt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
+ Over uitgereikte adressen.
Er staat "hebben".
Op dat antwoord is de vraag Nee als het gaat om IP-adressen die door de provider (her)uitgereikt worden.
Dat is belangrijk omdat lid A en lid B* nu niet om en om berichten kunnen plaatsen met hetzelfde adres. Althans dat is statistisch onmogelijk. Zeker als je bedenkt dat je je modem vaak voor lange tijd uit moet zetten om een nieuw IP-adres te krijgen.
*Mocht het verhaal zijn dat het hier om twee leden gaan die geen netwerk* delen. Geen aanval op je antwoord, gewoon een verduidelijking voor de vrager.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Klopt. Dank voor de aanvulling.
Griffin
2 jaar geleden
+ voor het waarschijnlijke scenario, want dat is exact wat er aan de hand is.