Kan je een HD uit een laptop in een andere laptop stoppen? Werkt het dan?

De oude laptop doet het niet meer, en het ligt niet aan de HD. Ik zou die dus willen (laten) overzetten in een nog werkende laptop, maar weet niet of die laptop het dan doet.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.5K
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Je kunt wel losse harddisklezers koppen, dan lees je je oude HD uit, en zet je gegevens over op je andere laptop. Ik weet niet of dat een advies is waar je iets aan hebt?

Antwoorden (1)

Ja, je kunt gewoon je HDD verhuizen naar een andere laptop mits je aan een aantal randvoorwaarden voldoet, als je drive mode in je oude laptop staat op 'Legacy', dan moet je in je nieuwe laptop deze drive modus ook zo instellen, staat deze op AHCI, dan ook in je nieuwe laptop in deze drive modus zetten, deze instelling doe je in de BIOS. Je laptop zal doorstarten in wat lijkt een 'safe' modus, met wat geluk wordt gangbare hardware gewoon herkend, en zal je Merk/Model afhankelijk de ontbrekende drivers even bij de fabrikant moeten downloaden, heb je Windows 10 of Windows 11 dan wordt vrijwel alle hardware herkend(via WDM) en heb je een gerede kans dat je Windows gewoon opstart in je nieuwe laptop Een her-activatie van Windows Licentie is dan wel nodig omdat er voor Windows teveel hardware is gewijzigd wat altijd een her-activatie met zich meebrengt.

In de bron staat een YT filmpje van een gast die z'n harddrive verhuist naar een ander systeem zonder de boel te her-installeren omdat hij muziek maakt en niet de hele sample libraries opnieuw te willen installeren.

Ik weet verder niet hoe je technische vaardigheden zijn, maar lees je in de materie, hoe makkelijk is het om een drive te demonteren/monteren uit een laptop, en past het allemaal zoals verwacht? Ga beslagen ten ijs te werk, werkt het niet en loop je tegen een BSOD aan? Dan kun je twee dingen doen, #1 verdiep je in de oorzaak(google is vriend) en probeer het op te lossen #2 bouw het weer terug zoals het was, en installeer Windows vanaf 'scratch' op je nieuwe laptop en kopieer je de gegevens via een USB->SATA interface
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
+ Voor de gemiddelde computergebruiker niet zo simpel, maar wel een zeer positief antwoord!