Waarvoor dient een internet switch?

Weet iemand waarvoor een internet switch gebruikt wordt

1.6K
LeonardN
4 jaar geleden
Heel praktisch. Stel je voor dat je een laptop en twee desktops op een kamer hebt, maar je hebt maar 1 ethernetkabel (vanuit je router) die naar die kamer loopt. Dan haal je een switch. Die koppel je aan die ethernetkabel en aan die drie apparaten. Zo kan je dus makkelijk meerder apparaten op je netwerk (en het internet) aansluiten.

Antwoorden (1)

Met een internetswitch breid je het aantal internetaansluitingen van de router uit.
De internetswitch is de opvolger van de hub. Een hub verdeelt de internetverbinding onder de gebruikers, waardoor de maximaal haalbare snelheid gedeeld wordt door het aantal gebruikers. Een switch daarentegen is een stuk slimmer omdat het gebruikers kan identificeren en daardoor data met specifieke deelnemers kan delen. Een switch doet dat automatisch door adressen vast te leggen. Daarnaast kan een switch pakketjes met data enorm snel wisselen ('switchen') onder de gebruikers, waardoor het apparaat verschillende gebruikers gelijktijdig kan voorzien van data, zonder verlies van snelheid.
Switches zijn in managed en unmanaged varianten beschikbaar. Het verschil zit in de aanwezigheid van opties voor netwerkbeheer in het apparaat. Zo is een managed switch voorzien van een extra stukje software, waarmee je het netwerkverkeer kunt regelen. Een voorbeeld van zo'n regelfunctie is QoS (Quality of Service), waarbij je bepaalde verbindingen voorrang kunt geven op andere. Zo kun je gaming een hogere prioriteit geven dan je downloads. Een andere mogelijkheid is LACP, of link aggregatie, waarbij je een apparaat op meerdere LAN poorten kunt aansluiten om zo de maximum doorvoersnelheid te verhogen. Daarnaast zijn er ook PoE (Power over Ethernet) switches beschikbaar. Dit type switch kan stroom toevoegen aan je internetkabel, zodat er zowel data als stroom over één kabel kan lopen. Dit is handig voor bijvoorbeeld een beveiligingscamera of access point. Die kun je dan met één kabel aansluiten en je hebt geen aparte voedingsadapter meer nodig, en dus ook geen stopcontact.
SimonV