Wat is het verschil tussen een punt en een pixel?

Is 10pt evenveel als 10px? Zo niet, wat is de omrekenfactor?

Toegevoegd na 34 minuten:
Een beetje extra uitleg omdat de vraag niet heel duidelijk is:

Als je bijvoorbeeld je lettergrootte instelt gaat dat in 'punten'. Het kan bij sommige programma's ook in 'pixels'. Is er een verschil in grootte en wat is dan de omrekenfactor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

DPI is een verwarrend begrip. Het betekent DOTS PER INCH als het gaat over het inkten van prints. Maar het wordt ook gebruikt voor PIXELS PER INCH, eigenlijk moet je dan spreken over PPI. Maar om het lekker verwarrend te maken wordt voor PIXELS PER INCH (PPI) ook DPI gebruikt, helaas. Een betere schrijfwijze voor PIXELS PER INCH zou zijn: px/inch. Of, als we het omrekenen naar centimeters: px/cm.

Voorbeeldje:

De resolutie van een foto is 4500 x 3000 px
Deze gaan we afdrukken op 15 x 10 inch
De resolutie van de afdruk wordt dan 300 ppi (4500:15=300 en 3000:10=300)
De afdrukresolutie is in de breedterichting en in de lengte/hoogterichting altijd gelijk, en daarom hoeven we deze maar een keer te noemen, dus de resolutie van deze afdruk is 300 ppi.

Toegevoegd na 14 minuten:
Ah, dus het verschil bij fonts. Pixels zijn bedoeld voor schermen, punten voor print. In de praktijk zijn ze gelijkwaardig.
AWM