Mijn laptop reageert bij tijd en wijle extreem traag, een andere keer weer normaal. Wat kan ik doen?

Ik heb een tijdje geleden ccleaner geïnstalleerd maar (als ik het goed heb gedaan) is dat nu weer volledig verwijderd. Ook heb ik een aantal overtollige bestanden verwijderd.
Zowel op het opzoeken van websites als op het opslaan van foto's gaat soms heel traag.
Ik heb wel een paar foto-albums op One Drive gemaakt. Kan dat er ook mee te maken hebben dat de laptop zo traag reageert?
Ik heb Windows 10.
Wat kan ik eventueel verder nog aan dit probleem doen?
Laptop is 3 jaar oud. Het is een HP.

1.6K
LeonardN
4 jaar geleden
Welke laptop heb je? Merk en typenr.
Van albums maken op One Drive wordt je laptop niet trager. Ik draai weleens Novabench op een laptop/PC.
Dat is een testprogramma die processor, videokaart, RAM en hardeschijf/SSD snelheden test.
https://novabench.com/download#personal (kies Windows)
Duurt vijf minuten en dan krijg je een score. Draai dat eens als je wil en geeft de scores weer.
Bij diskscore ook de MB/s

Het beste antwoord

"Wat kan ik doen?"
Wat je kan doen (wat effect heeft) ligt aan wat het probleem veroorzaakt.

Ervaren traagheid op een laptop/PC kan voortkomen uit een aantal oorzaken:

1.Trage vervangbare hardware (je hebt een goedkoop budget model gekocht, met een harde schijf ipv een SSD)
2.Trage onvervangbare hardware (goedkope/oudere laptop met trage CPU)
3.Je besturingssysteem is na lang gebruik en/of na malware besmetting meer gaan vragen van de hardware zodat andere software in de wachtrij moet
4.De verbinding(en) die je gebruikt zijn traag. Dus een traag netwerk/internetverbinding, of een trage USB-verbinding (USB 2 ipv USB 3)

De oplossingen.

1.Je raadt het wellicht al, maar als het licht aan vervangbare hardware, zal je dus de componenten die voor de traagheid zorgen moeten (laten) vervangen, of bij moeten laten plaatsen.
2.Als de hardware zoals processor of videokaart niet te vervangen is en dat de oorzaak is zal je moeten gaan denken aan een nieuwer, sneller systeem.
3.Als je last hebt van OS-vertraging of malware vertraging kan je dat oplossen door een malwarepakket te installeren en te draaien, ook apps als CCleaner zitten in die hoek. Daarnaast kan je nog je OS herinstalleren (terug naar fabrieksinstellingen zetten). Voordat je daar aan begint eerst je bestanden veilig stellen.
4.Wi-Fi is vaak een boosdoener, maar ook je internetabonnement kan de zwakste schakel zijn. Een netwerkkabel gebruiken ipv Wi-Fi kan soms al schelen.

Dat zijn oorzaken en oplossingen. Maar nog veel belangrijker is hoe je vast stelt wat er nu precies aan de hand is.

1. en 2. Opgeven van hardware specificaties kan soms al duidelijkheid scheppen. Welke laptop, cpu, hdd of ssd heb je?
3. Gewoonweg doen. Dus anti-malware software draaien. En als dat niet helpt Windows opnieuw installeren.
4. Dat kan je dus testen met www.speedtest.net . Eerst met Wi-Fi daarna met kabel.
===
5. Temperatuur. Je laptop kan te warm worden door te weinig ventilatie. Sommige hardware kan dan trager worden om zo doorbranden te voorkomen.
Dat kan je vaak oplossen door de laptop stofvrij te maken, of als de koelpasta niet meer goed is deze te vernieuwen. (denk aan laptops ouder dan vijf jaar of die in stoffige ruimtes staan)
Toegevoegd op 26 september 2019 14:56: tekst
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Wat je ook nog kan doen: Taakbeheer openen als je wat aan het doen bent en kijken bij het tweede tabje (prestaties) hoeveel cpu gebruik er is.
Als dat steeds naar de 100% schiet weet je dat of er teveel gebeurt, of je CPU(processor) te zwak is voor wat je doet.
Je kan dan weer bij de eerste tab kijken welke programma's een deel van die CPUkracht wegtrekt.
Pieterke
4 jaar geleden
Bedankt LeonardN,

Andere antwoorden (1)

Je kunt proberen om Windows opnieuw te installeren of een lichter besturingssysteem te downloaden zoals Linux. Bij oude laptops is er vaak weinig aan te doen, misschien is het een optie om een nieuwe laptop aan te schaffen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Pieterke
4 jaar geleden
Bedankt TwanR020.