Waarom zie ik een andere ontvanger bij een mail dan mijn eigen mailadres?

Sinds kort krijg ik van het mailadres weekendjeweg4you mails. Gek genoeg staat er voordat je de mail opent iets anders dan in de mail zelf. Dus bijvoorbeeld niets over vakanties maar over verkade repen etc. Omdat dit mij opviel ben ik even gaan kijken van wie de mail kwam. Maar gek genoeg kwam ik erachter dat het mailadres wat bij aan staat niet mijn mailadres is. Hoe kan dit? En wat kan ik hieraan doen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.8K
Amadea
4 jaar geleden
Het is spam wat dat mailadres verstuurt. Ik ben even gaan kijken wat er bij mijn openbare mailadres in de spambox zat en daar kwam dit adres ook vier keer in voor. Ooit heb jij jouw mailadres op een website ingevuld, en die site heeft de verzamelde adressen verkocht aan spammers. Hoe die precies te werk gaan weet ik niet, maar het is in elk geval met de hoop dat jij zult reageren op het bericht. Klik nergens op maar geef aan dat het spam is en gooi het bericht weg!

Antwoorden (2)

Zoals je in de bron (wikipedia) kan zien, worden er tijdens het versturen van een e-mail bericht (via SMTP) twee 'To' en twee 'From' adressen opgegeven. De eerste twee die je opgeeft is waar je het bericht naar toe stuurt \ waarvan je dit verstuurd. De laatste twee zijn onderdeel van 'het bericht' dat je verstuurd. Dit is om aan jou te weergeven. Deze hoeven niet overeen te komen met de voorgaande adressen. Op deze manier kan een bericht verstuurd worden naar jouw adres, terwijl je op 'To:' een ander adres ziet staan.

Hier kan je niks aan doen. Dit is hoe het protocol ooit bedacht is.
4 jaar geleden
de verzender heeft zijn mailinglijst bij 'bcc' (blind carbon copy) staan. Omdat je bij het versturen van een mail verplicht ben om een 'aan' adres op te geven, geeft de verzender hier vaak zijn eigen mailadres op. Zo ontvang je mail met een ander 'aan' adres. Hier kun je niks aan doen.