Via welke Excel formule kan ik het gemiddelde van een waarde bepalen?

Excuses dat de vraag wat onduidelijk is geformuleerd. Ik weet niet hoe ik het het beste kan benoemen. Ik kan wel een voorbeeld geven:

Stel dat ik een tabel op Excel heb (kolom A is fruit en kolom B is de prijs).

Bijvoorbeeld: Appels, Frambozen, Bananen, Appels in kolom A en € 5, € 10, € 7,50 en € 10. Het gemiddelde van de prijs van de Appels is € 7,50. Ik wil echter dat Excel automatisch in kolom C het gemiddelde per fruitsoort beschrijft. Kan ik via een formule dit gemiddelde berekenen? Zo ja, welke & hoe?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
€ 7,50 is al de gemiddelde, dus wat moet het berekenen?
TurfGraver
5 jaar geleden
Oo w8. Staat twee keer appels.
Kun je niet beter een draaitabellen maken dan?

Antwoorden (1)

Die formule is maar het lijkt me handiger voor de presentatie om de prijzen van de soorten fruit in een rij te zetten i.p.v. in een kolom. Dan krijg je nette rijen onder elkaar die je bijv. op. vrucht kunt sorteren.

Stel: je zet de prijzen van alle appels in cel C1, D1, E1, F1 enz.
Van de frambozen in C2, D2, E2, F2 enz.

Stel dat de formule voor het gemiddelde in B1 moet komen. Dan typ je

=GEMIDDELDE(C1:C20) (i.p.v. 20 is elk ander getal mogelijk, als maar het hele bereik wordt geselecteerd waaarin bedragen staan van de vruchten).

In cel B1 zal dan, bij jouw appelprijzen, 8,13 verschijnen. En geen 7,50.
Die formule kun je naar beneden kopiëren.
Foutje: ik bedoel uiteraard
C1:Z1 i.p.v. C1:C20. Voor Z kan ook een andere kolomletter worden gekomen, als dr ingevoerde waarden maar binnen het bereik van de formule vallen. Zo selecteer je waarden in een rij.
Met C1:C20 selecteer je waarden in een kolom en dat past niet in mijn voorbeeld.
Dank aan de opmerkzame reageerder!
Toegevoegd op 29 november 2018 17:37: tekst
5 jaar geleden
KeesWim
5 jaar geleden
Waarschijnlijk bedoel je: =GEMIDDELDE(A1:Z1)
Computoon
5 jaar geleden
Ja. Dank voor je opmerkzaamheid, ik heb mijn antwoord aangepast.
paulus811
5 jaar geleden
Dit gaat niet werken als er twee of meer regels van eenzelfde fruitsoort zijn. Je krijgt met deze oplossing het gemiddelde per regel, maar niet voor alle regels waar bijvoorbeeld 'Appels' staat.
Computoon
5 jaar geleden
Klopt. Ik ga uit van 1 rij per fruitsoort. Aangezien Excel 16.384 kolommen heeft, denk ik dat dit voor dagelijks gebruik toereikend is.