De toetscombinatie Shift + 6 geeft een circumflex, maar is er een toetsencombinatie dat de circumflex 180 graden is gedraaid?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Castle
5 jaar geleden
De "^" noemen ze een Accent circonflexe. Deze is naast shift 6 ook te doen met ALT 94. Als je deze onderste boven wilt zou je uitkomen op een "CARON". Echter zit deze niet zomaar in je toetsenbord of ASCII-code. Je zou dan via je tekstverwerker en speciale tekens deze kunnen invoegen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Caron
SimonV
5 jaar geleden
[ALT] 0234 op het numerieke toetsenbord zou een pijl omlaag moeten geven. Lukt mij alleen niet...
https://www.charbase.com/block/miscellaneous-technical
https://altcodeunicode.com/how-to-use-alt-codes/

Antwoorden (1)

Nee, daar is geen toetscombiatie voor.
Tekens kunnen op de computer worden aangegeven met 4 byte, ofwel 48 bit.
Daarmee kun je 2^48 tekens weergeven.
Dat zijn 281.474.976.710.656 tekens. Die overigens niet allemaal gebruikt worden.
Daar zou je allemaal toetscombinaties voor kunnen bedenken, maar die kun je toch niet onthouden.
Daarom is er op de computer het programmaatje ''Speciale tekens'' waar je tekens kunt kiezen. Oproepbaar via:
Programma's > Bureau-accessoires > Systeemwerkset > Speciale tekens
Zie verder ook de reactie van @Castle .
Overigens kunnen alle tekstverwerkers die tekens wel weergeven, maar ze kunnen ze niet allemaal opslaan.
Notepad/Kladblok kan ze niet opslaan. Wordpad en Word kunnen dat wel.
Toegevoegd op 15 oktober 2018 10:20: tekst
5 jaar geleden
gvrox
5 jaar geleden
Sinds wanneer is een byte 12 bits ?