Wat is een data? (D:) Dit staat er en daar achter staat 913 van de 914 GB beschikbaar, dus ik denk wat is dat, weet iemand dat plzz?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Of het is een 2e schijf of een ongebruikt deel van je eerste schijf. Iig kan je hem gewoon gebruiken.
Dat is de kort maar krachtige uitleg.

Antwoorden (3)

913 van 914 Gb beschikbaar betekent dat je 1 Gb aan data op de D-schijf gebruikt hebt.
Data zijn bestanden als programma's, foto's, teksten etc.
1 Gb aan bijvoorbeeld foto's betekent al gauw een paar honderd foto's, dus 913 Gb aan data is ontzettend veel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wikipedia:
Een gigabyte aan informatie komt ongeveer overeen met:
- de tekst uit 50 encyclopedieën of 50 boekenplanken vol romans.
- anderhalf keer de informatie op een audio-cd of cd-rom.
- gecomprimeerde digitale opslag van 1 dag muziek op cd-kwaliteit.
- gecomprimeerde digitale opslag van 2 uur video op televisiekwaliteit
- de omvang van de databases van Wikipedia in alle talen bij elkaar in maart 2004
SimonV
6 jaar geleden
Een fysieke harde schijf wordt verdeeld in ‘partities’ ("delen") en door windows worden aan die partities driveletters toegekend.

‘Vroeger’ was het de gewoonte om één zo’n partitie de hele schijf te laten beslaan. Vandaar dat veel mensen denken dat één fysieke schijf leidt tot ook één driveletter. Maar dat is dus niet zo.

Tegenwoordig verdelen we de schijf vaak in minimaal 2 partities. Een ‘systeem-partitie’ en een ‘data-partitie’.
De bedoeling is dat je alle software op de systeem-partitie installeert en alle documenten, films, muziek e.d. op de data-partitie.

De filosofie achter deze verdeling is dat door het scheiden van programma’s en hun data het veel eenvoudiger is om te back-uppen of om herinstallaties te doen.

Immers van alle geïnstalleerde software zijn vaak installatie-cd’s te vinden, of eenvoudig opnieuw te downloaden. Wanneer je die CD’s eenmaal hebt is het zinloos om deze telkens te back-uppen. Je kunt je diskruimte en tijd dus focussen op de werkelijk belangrijke bestanden: je persoonlijke data.
Maar ook wanneer er een herinstallatie nodig is, dan is het veel eenvoudiger om alleen de systeemschijf te wissen en daar alle programma’s opnieuw op te installeren. Je data staat immers apart en kan dus gewoon bewaard blijven.

Om je dus concreet antwoord te geven: gebruik juist de D:-schijf (je data-schijf) om je bestanden op te plaatsen. Zet zo min mogelijk van die persoonlijke bestanden op de C:-schijf.
En moet je nieuwe software installeren, zet die software dan juist wél op de C:-schijf.

Voor de volledigheid nog deze toevoeging:
Onzichtbaar (!) voor de normale gebruiker is er, naast de systeem- en data-partitie vaak nóg zo’n partitie. Die wordt door de fabrikant gebruikt om de computer terug te kunnen zetten naar de fabrieksinstellingen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Of het is een 2e schijf of een ongebruikt deel van je eerste schijf. Iig kan je hem gewoon gebruiken.
Dat is de kort maar krachtige uitleg.