Wat moet ik doen als een engelse man mij belt en zegt dat mijn computer in gevaar is?

Ik werd gebeld door een engels sprekende man met een indiaas accent. Hij zei dat andere gebruikers op mijn ip adres bezog waren en dat hij daar een melding van kreeg. Ik moest zijn instructies volgen anders zou mijn computer geblockt worden.. ik heb wel een virus op mijn computer (als ik computer opstart krijg ik een melding van 206 fouten die zijn gebinden bijv). Moet ik die man serieus nemen en actie ondernemen??

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.2K
ronron1212
6 jaar geleden
In het vervolg gewoon direct ophangen is gewoon onzin.
anneliez
6 jaar geleden
er zijn geen andere gebruikers op jouw IP adres, alleen jij
Amadea
6 jaar geleden
Zie de informatie op https://www.startpagina.nl/v/computers-internet/virussen-phishing-malware/vraag/620034/werden-gebeld-engels-talige-mensen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat jouw virusscanner 206 fouten aangeeft wil niet zeggen dat je een virus hebt.
En niemand van Microsoft zou jou opbellen voor problemen met je computer, nooit meewerken natuurlijk.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Ophangen. Gewoon niets zeggen. Ik word al maanden gespamd via de telefoon door een of andere microsoft figuur.
dudemeister
6 jaar geleden
er zijn 23.456.389.045.689 pc's op de wereld en er belt een swami uit India naar iNeedAnswers in Bommeleskontjes Nederland dat er problemen zijn. Tuurlijk joh denk na en zeg Aleikum Salaam en hang op
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit mag toch wel algemeen bekend zijn dat het nonsens telefoontjes zijn. Niks zeggen en gelijk wegdrukken. Zoals @dudemeister het perfect verwoordt: denk na en hang op.
Zolang er nog mensen zijn die denken dat zij zooooooooo interessant zijn voor iemand uit Aleikum Nigeria en dergelijke blijven deze belletjes vanuit uitgeproduceerde booreilanden plaatsvinden. Altijd trapt er wel één iemand van de 10.000 belletjes in. Al is het maar uit domme nieuwsgierigheid.

Antwoorden (4)

Gelijk ophangen! Het is een welbekende scam. Oplichtingspraktijken. Voor de volgende keer: zo een bedrijf belt nooit een klant met een probleem. Dat kan hij namelijk niet weten toch? Plus dat als je wel een probleem zou hebben jij zelf iemand hoort te bellen.
Zie link.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@INeedAnswers de Indiase man die Engels sprak, wil jou via je pc oplichten.
Zeg Niets, luister niet eens naar alles wat hij zegt, maar vooral Doe Niets! alleen maar ophangen.

"Spreekt de beller Engels met een sterk Indiaas of Pakistaans accent? Dan is de kans groot dat het gaat om een Microsoftbeller. Die gebruiken de smoes dat er iets mis is met uw computer. Simpel advies: ophangen!" (bron)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
TurfGraver
6 jaar geleden
Ik hou ze graag een uur aan de lijn als ik tijd heb. Kunnen ze een ander niet scammen. :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zou ik niet doen. Uit jouw antwoorden halen ze yes en no. Zo zit je dan aan een contract van iets dergelijks vast. Ze monteren zo een bandje in elkaar met jouw stem waar jij yes en no op zegt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Antwoorden met "I am John from Interpol". Het bedrijf waar ik werk heeft nooit meer last gehad.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Haelenaar : dat is het perfecte antwoord :)
voor het zelfde geldt is hij zelf die hacker en heeft hij die virus in je computer gekregen. ik neem nooit onbekende telefoons op want je ziet zelf ook heel vaak in het nieuws dat als je bij zulke mensen de telefoon opneemt dat het in de rekening komt. als je computer iets heeft pleeg je mensen van jou software raadt bv. microsoft ofz en niet een onbekende man.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Ik zie nooit in het nieuws dat een gesprek dat je opneemt op jou rekening komt....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Onbekend nummer? Ik zie het nummer niet.
Ook vooral niet terugbellen...

Als je terugbelt kunnen er torenhoge rekeningen van je abonnementaanbieder komen!