Hoe los ik laptop ventilatie problemen op?

Hallo, mijn laptop is nog geen jaar oud en ik heb nu al problemen met ventilatie.

Probleem: Laptop begint al heel snel te blazen zelfs als er kleine taken draaien, zoals internet of een tekstbewerker. Zwaardere taken zoals 3D modellen of videobewerking heb ik meerdere keren meegemaakt dat de laptop heftig begint te blazen en in sommige gevallen zwart scherm geeft en vervolgens uitvalt.

Laptop is vrij krachtig met een i7, 8GB ram, en 2GB nvidia kaart.. Dus zwaardere taken zouden geen probleem moeten zijn..

Wat ik al geprobeerd heb: Ik heb de windows installatie van de laptop al meerdere keren volledig gereset zonder resultaat. Misschien dat het ligt aan een instelling in de BIOS?

Ik hoop dat er iemand is die me met dit probleem kan helpen.. Want het begint me nu mateloos te irriteren.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.6K
fremar
7 jaar geleden
nog geen jaar,terug naar verkoper?
fremar
7 jaar geleden
http://support.hp.com/be-nl/document/c01233215
Poet
7 jaar geleden
Je fan doet het kennelijk wel want anders hoor je die niet. Die gaan trouwens zelden stuk. Zwart scherm komt doordat het toch te heer wordt, dus omdat de koeling het niet voldoende redt en de oververhittingsbeveiligig ingrijpt. Het kan zijn dat er stof zit in je computer hetgeen de afvoer van warme lucht belemmert. Zet je stofzuiger eens op alle gaatjes die je computer aan de buitenkant heeft. Helpt het niet stofzuig dan binnenin je kast/behuizing voor zover je erbij kunt zonder iets te beschadigen.
Helpt dat niet dan is je koelpasta waarschijnlijk aan vervaging toe. Dat is niet zo duur. Normaliter gebeurt het bij een computerzaakje. Ik weet niet of je het eenvoudig zelf kunt doen.

Het beste antwoord

NIET DE STOFZUIGER ER OP ZETTEN !!!

Sorry voor de hoofdletters maar een stofzuiger mag je echt nooit voor dat soort klusjes gebruiken.

Het kán namelijk tot gevolg hebben dat je statische elektriciteit opwekt doordat stofdeeltjes op hoge snelheid langs componenten worden gejaagd.

Statische elektriciteit kan funest zijn voor bepaalde computeronderdelen zoals werkgeheugen (RAM).

De voorkeursmethode is de computer openmaken en met een spuitbusje perslucht korte luchtstootjes geven bij de vieze onderdelen. De rest (want er blijft altijd een laagje stof zitten) voorzichtig schoonmaken met wattenstaafjes en stukjes keukenrol o.i.d.

Nooit boenen, maar geduldig vegen. Restjes stof blaas je voorzichtig weg met perslucht (niet zelf blazen want dan kunnen er spetters meekomen).

Dus NIET de computer openmaken en met de stofzuiger in de weer!

Overigens weet ik vrijwel zeker dat de koelvinnen verstopt zitten met stof. Dat gebeurt heel snel, en kan prima binnen een jaar gebeurd zijn.

Als je toch bezig bent; maak meteen even de fan(s) schoon. Daar zitten nu hoogstwaarschijnlijk allemaal grijze randen op. Allemaal stof. Heel gewoon. Doordat er stof op de fan zit is die niet meer helemaal in balans en gaat op den duur -als je er niks aan doet- meer herrie maken en harder slijten.

En als je het aandurft: vervang de koelpasta van de CPU (de processor) en de GPU (grafische chip). Vooral die laatste wordt kokend heet (is normaal voor een GPU) en de fabrieks-pasta is meestal niet de beste die er is. Als je niet zeker bent hoe dat moet, moet je het maar laten voor wat het is. Stof is op dit moment even belangrijker.

Begin eerst maar bij de koelribben en de fan(s), en kijk of dat voldoende verschil maakt. Waarschijnlijk wel!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk zit er stof binnen in je laptop of in de ventilatieopeningen. Openmaken en voorzichtig schoonmaken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2 dingen:
een extra koeler kopen
of
de ventilator openschroeven en schoonmaken