Is het verstandig om een tweedehands laptop aan te schaffen?

Het scheelt natuurlijk een stuk in qua prijs, maar ik hoorde van iemand dat een laptop vaak na een jaar of 3 zijn vermogen verliest, of in ieder geval minder goed werkt. En zal ik daar veel last van hebben, of valt het allemaal reuze mee?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik heb wel eens gedonder gehad met de accu van een oude laptop. Deze was echter al 8 jaar oud, dus laat je je hierdoor niet ontmoedigen. Toch is het waar dat er ouderdoms kwalen kunnen ontstaan.. Maargoed, de vraag is: wat wil je er precies mee doen? Persoonlijk zie ik geen enkel probleem met het overkopen van een wat oudere laptop. Het kan je een hoop geld besparen! Je zou er altijd nog wel even een nieuw besturingssysteem op kunnen zetten. Het kan natuurlijk zijn dat de vorige eigenaar een hoop virussen heeft opgelopen in de afgelopen drie jaar (je weet niet goed wat er mee is gebeurd). En dit zou de computer inderdaad kunnen vertragen. Een laptop vergt wat onderhoud, en niet iedereen is hier even zorgvuldig mee. Mijn advies is dan ook om windows er opnieuw op te zetten, mocht je nog ergens een sleutel hebben liggen. Ben je gelijk van alle oude bestanden af van de vorige eigenaar. Linux als besturingssyteem kan ook, en is gratis!

Koop nooit tweedehands elektronica, na de loop van de tijd gaat het zwaar achteruit. Harde schijven krijgen problemen, ventilatoren maken te veel geluid, de voedingseenheid gaat zoemen, de grafische kaart krijgt een nare piep, en natuurlijk doorgebrand stof. Daarom is de gemiddelde looptijd van een standaard laptop maar vier jaar. Het enige wat je misschien een paar extra jaartjes geeft is de laptop grondig schoonmaken en de harde schijf formatteren. Over de accu gesproken, daar hoef je het minste zorgen over te maken, die is al vaak na een jaar onbruikbaar.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100