Hoe kan het dat mijn beeldscherm te ingezoomd staat?

Mijn moeder heeft op haar laptop (OS: windows 10, voorheen 7) al een tijdje last van een te ingezoomd beeldscherm. Alles is vergroot. De oorzaak is niet bekend, het is zomaar/per ongeluk gekomen. Ook via de beeldscherminstellingen is dit probleem niet op te lossen, je kan alleen maar vergroten i.p.v. verkleinen. Ik ben vooral benieuwd hoe ik weer terug kan gaan naar de oude beeldscherm resolutie. Zie foto voor verduidelijking van het probleem.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
68.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik weet niet hoe je het kunt verhelpen maar het was ook bij onze laptop zo. Volgens mij is het vanzelf weer goed gekomen, of mijn moeder heeft er wat aan gedaan

Antwoorden (4)

Probeer eens de contorol (ctrl) toets ingedrukt houden en scrollen met je muis of rechterklik op een lege plek op het beeldscherm te drukken en dan beeld -> normale pictogrammen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Probeer de schermresolutie aan te passen.

Rechtermuisknop op het bureaublad en eigenschappen of beeldscherminstellingen
En dan is er een knopje schermresolutie.
Hoe hoger de resolutie hoe meer pixels per inch en hoe meer ruimte je hebt op het beeldscherm.
Dus feitelijk wordt het dan 'uitgezoomd'

Het kan zijn dat er iets gebeurde waardoor de gpu verward raakte en een lagere resolutie aannam om problemen te voorkomen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Toevoeging :
De pictogrammen kan je ook kleiner maken door op het bureaublad rechtermuisknop te klikken en dan bij pictogrammen klein te selecteren
Als ik zo naar de foto kijk lijken ze op de grootste stand te staan

Toegevoegd na 3 minuten:
Fotos toegevoegd voor verheldering
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Rechtermuisknop op het bureaublad -> Beeldscherminstellingen
Dan verschijnt er een venster, scroll naar onderen en klik op Geavanceerde beeldscherminstellingen
Open dan het keuzemenu onder Resolutie en stel deze in op de bovenste waarde.
Klik tenslotte op Toepassen.

Mocht dit niet werken, dan is er een probleem met het stuurprogramma van de grafische chip. Afhankelijk van het merk en model van het moederbord, moet je dan de juiste drivers downloaden en installeren.
Vaak is er bij de pc een CD geleverd met de benodigde bestanden.
7 jaar geleden
Mocht het nog niet opgelost zijn: rechtermuisknop op bureaublad -> beeld -> normale pictogrammen. Het kan zijn dat deze nu op grote pictogrammen staat.

Anders is mogelijk de beeldschermresolutie gewijzigd.