Waarom valt mijn WiFi-verbinding regelmatig weg?

Met mijn laptop ben ik via WiFi-verbonden met de router. Volgens Wifi Analyzer staat de router ingesteld op het meest gunstigste kanaal.

Regelmatig valt op de laptop het WiFi-signaal weg. Meestal zijn de omliggende netwerken zichtbaar, maar als het signaal wegvalt is alleen de verbinding met de router nog zichtbaar. Die verbinding is dan beperkt en er is geen internettoegang meer. Na het opnieuw opstarten is er wel weer een werkende internetverbinding. Het is dus zeer waarschijnlijk een probleem van de laptop en niet van de router.

Via de leverancier van de laptop heb ik de WiFi-kaart al eens vervangen. Helaas heeft dat het probleem niet verholpen. De leverancier geeft nu aan dat er waarschijnlijk 'een communicatieprobleem is tussen Windows en de netwerkkaart'. De oplossing daarvoor is mogelijk het opnieuw installeren van Windows. Ik vind dat echter een rigoureuze oplossing omdat dan alle software inclusief licenties weer opnieuw geïnstalleerd moet worden.

Hoe komt het dat mijn laptop regelmatig geen WiFi-netwerken meer detecteert en dat mijn internetverbinding uitvalt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Welke laptop, welke netwerkkaart en welke versie van Windows?

Het beste antwoord

De meeste keren zal er teveel verkeer zijn op dezelfde verbinding, als hij regelmatig uitvalt. De meest voorkomende oorzaak is dan ook dat er andere draadloze signalen (jouw buren, babyfoons,bluetooth apparaten enz) op die momenten gelijktijdig gebruik maken van het 2,4 GHz kanaal. Door die andere draadloze signalen ontstaan storingen.

Je kunt simpel uitzoeken hoeveel verkeer er heerst op de wifi kanalen in jouw omgeving. Download daarvoor het gratis programma inSSIDer van Metageek. De sterkte van het wifi netwerk wordt aangegeven in de tabel 'SSID' onder negatieve waardes (bijv. - 40). Hoe dichter bij 0 hoe sterker het signaal. Zorg er dus voor dat je niet op een kanaal zit waarop een ander netwerk sterk uitzendt...de beste kanalen zijn 1, 6 en 11.

Dit kanaal moet je nu in de router veranderen en daarvoor tik je het adres van je router in. Bij mij is dit bijv. http://192.168.178.1 maar in elk geval lijkt het hierop bij jou. Weet je het adres niet, ga dan via start en typ 'ipconfig in het venster. Druk enter en zoek in de gegevens naar 'default gateway' en dat is vaak het adres van jouw router.

Klik op 'wijzig' onder Wi-FI 2.4 G en wijzig bij 'channel' het kanaal van bijv. 'auto' naar 1-6 of 11. Kanaal 14 zal alleen in Japan werken en 12-13 werken ook niet altijd. Het kan zijn dat de verbinding eerst even wegvalt, als het kanaal gewijzigd is.
Is de verbinding nog niet verbeterd, probeer dan een ander kanaal.