Wat is dit voor kabel? Zie foto

De buitenste kern van de kabel is aluminium (met wat verf er op) en daarin zitten 8 roodkoperen adertjes in een soort van was/papierachtige omhulsel. De kabel komt bij mij in de meterkast binnen, maar het is maar een kort stukje, vandaar dat de foto zover ingezoomd is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat lijkt mij een telefoonkabel
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewel voor het antwoord. Hoe kan ik nou zien welke draadjes ik moet hebben voor internet dan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Asl het een telefoonkabel is, dat MOET deze op een aansluitpunt zijn aangesloten. In oude huizenis is dat meestal de "lasdop", 1e afbeelding op:
http://kpn-customer.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/14127 Pas vanaf dat aansluitpunt is binnenshuiskabel beschikbaar voor de consument.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Heb je iets aan deze vraag MrYellow?
http://www.goeievraag.nl/elektronica/telefoon-abonnementen/vraag/376497/thuis-aderige-kabel-binnen-vaste
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedrading binnenhuiskabel :
rood,blauw (1e telefoon of modem)
oranje,wit (2e telefoon)
blank=aarde. NB er KAN 45 Volt spanning staan op een draad van de buitenkabel. Ga er niet zelf aan knutselen.
Bordensteker
8 jaar geleden
Dát ziet er oud uit!
Kan het soms nog een overblijfsel zijn van de oude Draadomroep?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Draadomroep “De tot dan toe gebruikte kabel met rubber- en papierisolatie bleek volgens de technici bij lange na niet voldoende om in de daarop volgende jaren te kunnen de distributie van deze nieuwe vorm van amusement te verzekeren.” http://www.icce.rug.nl/~soundscapes/VOLUME03/Radio_door_een_draadje.shtml
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dit is een oude kpn lood kabel is inderdaad voor je telefoon of internet verbinding en hier hoort normaal gesproken een lasdop op te zitten. wat je kan doen is kontakt zoeken met kpn om hem te komen herstellen.

Het beste antwoord

Dit ziet inderdaad uit als een telefoon kabel. Vooral aan de ader doorsnede te zien. Dit is een zogenoemde GPLK kabel(gepantserd papier lood kabel). Deze soort kabels zijn nog steeds in gebruik voor verschillende doeleindes. KPN, netbeheerders de NS ed. gebruiken deze kabels nog. Ze worden met en met gesaneerd maar dat kost natuurlijk een hoop geld. Waarschijnlijk zal deze kanel niet meer in gebruik zijn bij jou. Mits je geen gebruik maakt van de kpn leiding, dan zal je het niet zomaar weten.

Ik weet niet als de bijlage zichtbaar is maar ik hen een foto toegevoegd van wat GPLK kabels van een middespanningsinstallatie waar ik nu ben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Beetje onscherp, maar het zou een telefoonkabel van KPN kunnen zijn met een loodmantel. Kom je tegen in oudere woningen, de koperdraad moet altijd eerst met een mesje schoongemaakt worden omdat er een isolerende schellak laag op de koperdraad zit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit antwoord is mosterd na de maaltijd (zie reacties)
bamibal
8 jaar geleden
@compris Waarom heb je jouw antwoord dan bij de reacties gezet?