Welke macbook pro is het best voor grafische vormgever studie?

Ik ga volgend jaar als ik slaag waarschijnlijk de opleiding Grafische Vormgever doen, en je hebt een macbook pro nodig en ik zat alvast te kijken en ik zag er twee die ik misschien dan wel zou willen aanschaffen.
De eerste Macbook pro 13 inch :
Hz dual-core Intel Core i5
Turbo Boost tot 3,1 GHz
4 GB 1600-MHz geheugen
5400-rpm harde schijf van 500 GB1
Intel HD Graphics 4000
Ingebouwde batterij (7 uur)2

En de tweede : Macbook pro Met Retina 13 inch.
2,6-GHz dual-core Intel Core i5
Turbo Boost tot 3,1 GHz
8 GB 1600-MHz geheugen
128 GB PCIe-flashopslag1
Intel Iris Graphics
Ingebouwde batterij (9 uur)2

De eerste ga ik dan wel 8 gb doen, maar ik zie dat de eerste 500 gb heeft en de tweede 128 gb? Tenminste neem ik aan. Ik weet dat HD graphics 4000 niet echt heel goed is maar ik wil graag weten welke het beste is voor de opleiding. Ik wil geen macbook pro van 1500 euro moeten aanschaffen want dat word me echt te duur. Maar als t echt niet anders kan moet het wel.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou even informeren bij de opleiding welke eisen ze stellen. Ik kan me voorstellen dat een dedicated GPU wel de bedoeling is. Dat de de duurdere maar 128 GB opslag heeft komt omdat dat een SSD oplossing is, en die zijn duurder dan HDD's (en ook een stuk sneller).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Moet je serieus een product van een specifieke maker kopen voor een opleiding terwijl er veel betere en goedkopere varianten bij andere bedrijven te vinden zijn?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja ik ben een macbook pro verplicht
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Joozd Bij een grafische opleiding is een mac nog steeds de norm. Voor redenen die mij nog steeds niet goed verklaard zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mij is verteld dat je dan geen problemen krijgt wanneer je met iemand samen werkt kwa programmas, anders heeft de één een macbook de andere een hp en de andere asus. En als iedereen een macbook heeft gebruikt iedereen de zelfde software en programmas. En ze zeiden dat de macbook de programmas goed aankan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als iedereen in een Windowsomgeving werkt is dat probleem ook weg. Dat de een met een Asus werkt en de ander met een HP is dan niet interessant beide draaien ze Windows. Een laptop met de prijs van een Macbook zal ook alle programma's probleemloos draaien. Dat men kiest voor een OS, daar kan ik nog wel inkomen, maar niet waarom bijna altijd de keuze OSX is. Dus al die argumenten gaan niet op. Zal er meer mee te maken hebben dat ooit voor OSX/Mac is gekozen is en men nu niet meer van die keuze afwijkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja ik ben nou eenmaal verplicht om die macbook te kopen, en ik heb zelf wek is met een macbook gewerkt, en het werkt gewoon lekker snel soepel en makkelijk te begrijpen. Ik vind het niet raar dat ze voor macbook hebben gekozen.

Het beste antwoord

het ligt heel erg aan welke richting je op wilt! als je webdesign wilt gaan doen heb je aan de goedkopere versie genoeg maar bij bijvoorbeeld video-editing heb je toch echt wat meer kracht nodig. ik gebruik de 15 inch met retina en merk wel dat dat fijner is. maar 13 inch is ook goed te doen.

wel zou ik voor retina gaan. het is een grafische opleiding en dan wil je geen pixels zien bij je ontwerpen ;P succes met je keuze
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

koop de duurste altijd beter, het enige wat echt een nadeel blijft met deze is
13 inch is niet erg groot voor grafisch werk.
capthavoc
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is niet de antwoord waar ik naar zoek, ik ga geen laptop kopen van 2500 euro kopen... Het is of de eerste of de tweede, en ALS het echt moet de wat duurdere.. Maar ik twijfel tussen deze twee
Ik zou voor grafische vormgeving zeker kijken of er niet iets met een groter scherm dan 13" te vinden is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij kan er later altijd een monitor aan hangen.
Zo'n groot probleem is dat niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet onoverkomelijk maar als je nu al weet dat het aan de kleine kant us en je toch al 1500€ uit gaat geven...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
13" is echt onhandig klein in mijn ogen. Juist bij grafisch ontwerp lijkt me: groter is beter.
De tweede is een stuk beter.
De grafische kaart is veel beter en dat wil je graag als je gaat renderen.
En een ssd is (naar mijn mening) een must bij programma's als photoshop.