Kan ik de verkoop nog stoppen? (zie uitleg)

Via Marktplaats heb ik wat spulletjes neergezet. Waarvan een aantal geinteresseerden waren.

Voor een product had ik zelf meerdere geinteresseerden. Ik had vrij snel een reactie terug gestuurd dat ik aan hem mijn spullen wilde verkopen mocht die nog geinteresseerd zijn.
Nu is er ook iemand anders geinteresseerd die veel meer geld biedt.

Kan ik de verkoop stoppen? En de spullen aan de hogere bieder verkopen?
Ik heb verder geen gegevens uitgewisseld of over andere zaken gehad.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Via martkplaats ben je niet verplicht je spullen aan iemand aan te bieden. Je hebt pas een koopovereenkomst bij betaling en niet bij het bod. Dat werkt anders bij een veilingwebsite waar je een bod doet. Aan de andere kant heeft de bieder dus ook het recht om niet op te komen dagen of het bod in te trekken.

Je kunt dus proberen in te gaan op het hogere bod. De ander zou ik - hoe rot het ook is - aan het lijntje houden tot je zeker weet dat de koop is gesloten.

Tegen de hogere bieder kan je afspreken dat hij snel moet zijn omdat er nog een andere bieder is.

Wat ik persoonlijk nooit zou doen is twee afspraken tegelijk maken. Als iemand vraagt wanneer hij/zij het mag komen afhalen zou je eerlijk kunnen zeggen dat er nog een koper is die op die en die dag de beslissing neemt en dat je de ander op de hoogte houdt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daarnaast kan je ook tegen de lagere bieder open kaart spelen. Mocht hij/zij je mailen of bellen hoe het ermee staat kan je ook aangeven dat je een fors? hoger bod hebt gekregen en dat af wilt wachten.

Toegevoegd na 4 minuten:
De beste informatie hierover kan je natuurlijk beter op martplaats zelf lezen. In de bron een link naar de voorwaarden over bieden.

Toegevoegd na 8 minuten:
NB. In mijn antwoord ga ik er wel vanuit dat de afspraak (voor bezichtiging) nog niet is gemaakt en je alleen het eerste contact hebt gehad. Als je al duidelijke afspraken hebt gemaakt is het niet heel sociaal om een ander de spullen te laten ophalen en dan pas de eerdere gegadigde af te bellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is ook nog zoiets als fatsoen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Etab, ik heb ook vaak gehad dat ik aangaf akkoord te gaan, maar vervolgens geen reactie meer kreeg. Ik heb daarom de regel dat als ik een afspraak voor bezichtiging heb gemaakt ik niet iemand anders daarvoor laat komen, ook al biedt deze meer. Ik probeer de eerste bieder wel zover te krijgen om nog iets meer te geven. Ik ging er vanuit dat de vraagsteller alleen het eerste contact heeft gehad en geantwoord te zijn geinteresseerd te zijn in het bod.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De overeenkomst komt tot stand bij betaling? Is dat niet (de helft van) de nakoming van de overeenkomst?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, soms geldt een mondelinge of schriftelijke toezegging ook al. Ik wilde alleen maar aangeven dat Marktplaats geen veilingwebsite is. Als je op een veilingwebsite een bod plaatst is dat bindend.

Andere antwoorden (8)

Als je via Marktplaats iets verkoopt dan is het pas verkocht als je geld in je handen hebt. Wie het eerst komt, wie het eerste maalt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is je goed recht, zolang er geen overeenkomst is. maar zeker niet netjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het doen, maar is wel heel erg asociaal!
Als jij tegen die eerste persoon al ja hebt gezegd dan moet je je gewoon aan je woord houden.

Vorig jaar wilde ik een bankstel kopen via marktplaats. Alles was rond hij had mij al gemaild dat ik het bankstel mocht ophalen op een vrijdagavond. Op de bewuste vrijdagmiddag bel ik nog even om te checken of alles in orde was. Toen vertelde hij doodleuk dat iemand al het bankstel had opgehaald en meer had geboden. Dit ondanks onze afspraak!
Ik vond dit een ongelooflijke k*tstreek en zeer asociaal!

Afspraak is afspraak. En als jij nu meer geld kunt krijgen is dat gewoon pech. Hoe zou jij het vinden als jij de koper zou zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar ben ik het wel mee eens. Ik gaf in mijn antwoord aan wat je kunt doen als je nog geen afspraak hebt. Als er een afspraak is om de spullen af te halen en het dan aan een ander wordt verkocht is niet sociaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok, maar als je wel hebt gezegd dat het bedrag accoord is maar er is nog geen afspraak gemaakt om het op te halen, wat dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag was of het mag. Ik ben hierin heel fatsoenlijk en speel altijd open kaart. Persoonlijk zou ik ingaan op het eerste bod als ik hiermee een afspraak heb. Voor mij is dat: ik stuur een mail dat ik akkoord ben en ik krijg redelijk snel een reactie terug dat de bieder ook akkoord gaat en een afspraak wil maken. Ik zou diegene dan zeker niet aan het lijntje houden, maar gewoon afspreken. Krijg ik echter op mijn reactie geen tegenreactie, dan zou ik dat gebruiken om alvast naar een volgende bieder te kijken. Dat kan een hoger of lager bod zijn. Daar is ook weinig tegenin te brengen, want de ander reageert niet. Maar tot slot was de vraag niet wat ik zou doen, maar of het mag. Op sites als ebay of sites van executieverkopen mag dit niet. Een bod is daar bindend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat ieders goed recht. Alleen als je een afspraak hebt gemaakt is het bijzonder onredelijk om de koop af te blazen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ben ik ook helemaal eens hoor Som. Want als iemand na het bod en na mijn mailtje niet meer reageert dan wordt het natuurlijk jammer voor hem.
Zodra je een persoon verteld akkoord te gaan met een bod, ontstaat er een bindende overeenkomst. De koper heeft het zelfs dus op mail!
Juridisch zou de kopende party dus levering volgens afspraak kunnen eisen.
De vraag is of de koper zover gaat als je nu niet levert.

Maar persoonlijk vindt ik dat als je aangeeft akkoord te gaan je woord moet houden. Ook ik heb al een paar keer meegemaakt dat men akkoord ging met mijn bod en dan toch het aan een hogere bieder geeft. Dat irriteert me mateloos.

Als ik iets verkoop dan houdt ik mij aan mijn woord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan de verkoop stoppen zolang je het geld nog niet hebt maar dit is zeker niet netjes om te doen maar een rotstreek tegenover de koper.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding van dat aanbod. De koper bood een bedrag en jij ging akkoord. Daarmee heb je een koopovereenkomst die volledig rechtsgeldig is. Als jij echter niets meer van je laat horen, zal de koper afdruipen en kun jij het goed aan iemand anders verkopen. Netjes is anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is mij al zo vaak overkomen.
Maar afspraak is afspraak.
Daarom kun je ook vaak je adv wat langer laten staan als er echt interesse is voor het artikel.
Je kunt je zo terug trekken als je wilt,want je bent toch gewoon anoniem,maar denk aan je geweten.
Ik zeg altijd als je een ander niks gunt,dan krijg je zelf ook niks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is een keer een uitspraak geweest bij de rijdende rechter waar precies zoiets was. De rijdende rechter heeft toen gezegd (met de wet in de hand dus) dat de verkoper niet in zijn recht stond en de potentiele koper moest compenseren. Je bent immers een verbintenis aangegaan via de mail dus op schrift. Echter wat rest hier ook al zegt is waar. Het komt vaak voor dat de spullen toch nog aan je neus voorbij gaan/ of dat de verkoper niet komt opdagen. Je moet je alleen afvragen zou je het leuk vinden als het jou overkwam?