Plan je volgens Scrum aan het begin van de sprint?

Of is het juist dat je sprints vooruit plant binnen een masterplanning, waarbij je wel kunt schuiven (suggestieve planning).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Binnen Scrum bestaat er geen masterplanning.

Wat wel bestaat is een Product Backlog. Daarop staan alle gebruikerswensen in een lange lijst, in de vorm van concrete User Stories.

De Product Owner kent aan elke gebruikerswens een prioriteit toe. Dit doet hij in overleg met de Stakeholders. Door daarna de Product Backlog te sorteren op aflopende prioriteit, komen de wensen met de hoogste prioriteit bovenaan te staan.

Wanneer een gebruikerswens nog te vaag is, wordt die in een Refinement-sessie uitgewerkt tot een concrete User Story die kan worden opgenomen in de Product Backlog. Een User Story wordt meestal opgeschreven in de volgende vorm:

Als wil ik zodat .

Voorbeeld:
Als productieplanner wil ik de magazijnvoorraden van alle grondstoffen kunnen zien zodat ik bijtijds nieuwe grondstoffen kan bestellen.

In een Sprint Planning worden de User Stories met de hoogste prioriteit besproken. Het team werkt elke User Story uit in een aantal taken die hooguit vier tot zes uur kosten. De Product Owner geeft per User Story een Definition of Done; die vertelt wanneer een User Story af is.

Zolang het team nog tijd kan inplannen worden User Stories toegevoegd aan de Sprint en uitgewerkt in taken. Dit gaat door tot ieders tijd voor de komende Sprint vol is.

De lijst van User Stories die nu zijn uitgewerkt tot taken noemen we de Sprint Backlog. De Sprint Backlog bevat dus die User Stories die de hoogste prioriteit hebben in de Product Backlog.

Gedurende de Sprint verandert er in principe niets. Er wordt niet geschoven. Nieuwe klantwensen worden door de Product Owner toegevoegd aan de Product Backlog en blijven dus buiten de huidige Sprint; dit geeft het team rust. Alleen wanneer het team ziet dat een taak minder tijd kost dan gepland, of juist meer tijd, wordt met de Product Owner overlegd wat te doen.

Kortom: je plant niet een aantal Sprints vooruit. Je hebt wel een "doorkijkje" naar de komende Sprints door naar de User Stories met de hoogste prioriteit in de Product Backlog te kijken. Maar die Product Backlog kan veranderen, evenals de prioriteit. Het enige dat in detail wordt gepland is dus de komende Sprint.

Cryofiel