Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Onder de wetten van welk land val ik, als ik onwettig materiaal in mijn mailbox heb staan.?

Bijvoorbeeld: Ik heb in mijn mailbox van Hotmail materiaal wat over crimineleactiviteiten gaat. Waar worden deze emails bewaard. In ieder geval niet op mijn computer.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

In Nederland word je in principe vervolgd in arrondissement van je woonplaats, mits het strafbaar feit in Nederland is gepleegd.
Dus als jij in Nederland woont en in Nederland wordt jij verdacht van het hebben van 'onwettig materiaal' in je mailbox (of dit nu een Nederlandse/ Spaanse/ Amerikaanse mailserver is), wordt jij volgens de Nederlandse wet vervolgd.
Stel dat je in Spanje woont, maar in Nederland wordt verdacht van het hebben van 'onwettig materiaal', wordt je nog steeds door het Nederlandse Openbaar Ministerie vervolgd.
Dus het hangt er volledig van af welk land erachter komt dat jij 'onwettig materiaal' in je mailbox hebt en jou hiervoor wil gaan vervolgen. de wetten van het land die dat doet, zullen in dat geval gelden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Bij Hotmail. En waar dat precies is, zul je nooit achter komen.
Zeer waarschijnlijk op meerdere servers in verschillende landen.
(Lees meer...)
AWM
15 jaar geleden
Waar ze daadwerkelijk worden bewaard dat zullen we nooit weten. Ik denk dat jij onder de wet zult vallen waar jij op dat moment woont. En indien je bijvoorbeeld in Spanje wordt gearresteerd dan zullen ze je hoogstwaarschijnlijk wel uitleveren aan Nederland.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden kloppen aardig, echter overheden kunnen mail onderscheppen en daarnaast bij de provider al je mail opvragen. Dus per land waar je bent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
AWM
15 jaar geleden
Ook daarvoor is het niet van belang waar de mailservers fysiek staan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klopt als een bus, maar zo heeft ieder land wel het recht om je te vervolgen.
Wanneer je de email opent, doe je dat op Nederlands grondgebied. De email wordt ook op je computer geladen en het dataverkeer verloopt over Nederlandse grond. Daarmee val je onder het Nederlandse recht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tenzij je op vakantie bent, maar de strekking is juist +1
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+ precies! Je download de data naar een pc op Nederlands grondgebied.
Het gaat erom hoe die content daar is gekomen. Heb je 't er zelf ingezet / er zelf om verzocht?
Dan zou je vervolgd kunnen worden aan de hand van de regels van 't land waar je bent, op 't moment dat je toegang tot je online email zoekt.

Een land waar je niet bent maar waar wel jouw email is opgeslagen (en daar heeft Antwoordman gelijk: dat kan verdeeld zijn over meerdere landen) zou je ook kunnen willen vervolgen - er moet dan een uitleveringsverzoek plaatsvinden of een verzoek om de straf in je huidige land uit te zitten, als dat land een verdrag heeft in dezen.

Echter omdat jij zelf niet regelt waar je email wordt opgeslagen, lijkt mij die kans (#2) niet zo groot. Eerder #1.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De emails worden inderdaad bewaard op servers die in verschillende landen kunnen staan. Staat de server in Nederland, dan geldt de nederlandse wetgeving. Hotmail is overigens niet strafbaar voor de illegale content op een nederlandse server (volgens art 54a Sr) nu de informatie van een ander afkomstig is.

Zodra je de illegale content hebt geopend is deze gedownload op een nederlandse pc en is nederlands recht van toepassing. Je bent voor de meeste delicten strafbaar indien je de illegale contect bezit. Er is sprake van bezit indien je bijvoorbeeld de content apart hebt opgeslagen. Geen sprake van bezit is als je per ongeluk de mail opent en direct verwijdert van je computer en je mailbox.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing