wat zijn de voor- en nadelen van e-commerce?

Ik ben benieuwd wat de voor- en nadelen hiervan zijn. Niet alleen voor de consument maar ook voor de producent.

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

Op http://www.scholieren.com staat er een werkstuk over E-Commerce. Daarin worden ook de voor en na-delen besproken. Even een simpel knip en plak werkje:

Zoals elke nieuwe ontwikkeling heeft ook e-commerce voor en nadelen.
Mensen vinden het altijd belangrijk dat de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen. In Nederland is dat volgens de consumenten nog niet zo. Zij vinden de nadelen nog groter dan de voordelen (over het algemeen). De mensen zijn bang dat ze door het digitaal betalen geen zekerheid hebben dat ze wat ze gekocht hebben ook werkelijk krijgen, dit komt omdat het een stuk onpersoonlijker is.
Hieronder staan enkele voordelen voor consumenten die gebruik maken van e-commerce:
- De producten zijn over de hele wereld te koop, je kunt vanuit Nederland bijv. iets kopen in India, dit kan schelen in de prijs omdat je nu niet te maken hebt met tussen personen die ook winst moeten maken wat resulteert in hogere prijzen.
- Je kunt lekker thuis van af je stoel producten kopen je hoeft er dus niet meer op uit om je spullen te kopen.
- Je kunt makkelijk prijsvergelijkingen maken zodat je altijd het product tegen de laatste prijs kan kopen.
- De producten zijn vaak goedkoper omdat de aanbieder van het product geen kosten heeft aan bijv. verkopers.

Naast voordelen zijn er ook nadelen voor de consumenten. Hieronder staan enkele nadelen van e-commerce voor de consument op een rijtje:
- De producenten en of verkopers van de producten houden vaak geen rekening met de privacy van hun klanten, vaak moet je op een website allerlei gegevens invullen voordat je iets kan kopen. Deze informatie verkopen bedrijven dan weer door aan derden, wat kan resulteren in bijv. spam.
- De koper van het product kan het alleen maar op een plaatje zien dus niet vasthouden en men weet niet zeker of het plaatje geen vertekend beeld van het product geeft.
- Als je goedkope producten zijn deze vaak uiteindelijk duurder dan in een winkel omdat er hoge verzendkosten aan verbonden zijn.
- Er gaan nogal is wat dingen mis door bijvoorbeeld: menselijke fouten, technische storingen, verlies van de ingevulde gegevens, oplichting en hacken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt! ;)

Andere antwoorden (1)

Consument:
Voordeel: Je hoeft de winkel niet meer in. Je kan de goedkoopste uitzoeken.
Nadeel: Je weet (bij kleding bijvoorbeeld) niet zeker of het past en of het is zoals op het plaatje.

Producent:
Voordeel: Geen kosten meer met het huren van een bedrijfspand, of in elk geval minder kosten.
Nadeel: Misschien minder verkoop, omdat internet niet toegankelijk is voor iedereen (denk aan ouderen)

Dit genoeg?