Wat is een interne baterij precies?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De interne batterij is de voeding van het geheugen van je computer. De..BIOS chip met je basis instellingen heeft altijd voeding nodig. Aangezien dit weinig is is het verbruik laag. Zodra je computer aan een externe voeding wordt gehangen laad de interne batterij op. Als de interne batterij leeg is start soms je computer helemaal niet meer op.

Antwoorden (2)

Een batterij die in een apparaat zit om de energie te leveren. Interne batterijen wissel je normaliter niet, maar laad je op om het weer te gebruiken.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!
Vaak noemen ze een interne batterij ook wel een bios batterij
Dit is meestal een kleine knoopcel die op je moederbord zit
Deze is ervoor om het bios in staat te stellen bijv je interne datum en tijd gegevens bij te houden.
En andere zaken zoals de info van je geheugen en harde schijven welke muis je er aan hebt en welk toetsenbord etc vast te houden.
Kortom alles wat je pc nodig heeft om op te starten zelf zonder dat er een besturing systeem op zit.
Bij de meest pc zie je altijd voordat windows opstart altijd die text voorbij flitsen
dat noemen ze het bios BASIC In en Output System.

Dit is dat stukje software dat is ingebakken in je systeem om al je hardware al voordat er een besturing systeem geladen wordt met elkaar te laten communiceren.
dus door het bios is het mogelijk dat bijv je toetsenbord toetsaanslagen kan registeren en op je monitor kan displayen. zonder dat zou je dus niet een besturing systeem dat alle hogere functies aanspreekt er op kunnen zetten.

Een interne batterij zorgt er voor dat veranderingen in die gegevens worden vast gehouden of bijgehouden in het kleine geheugen van het bios , zodat de pc niet elke keer opnieuw dat moet instellen bij elke keer dat hij opstart.
De meest veranderlijk data is natuurlijk datum en tijd

Het onthouden van die gegevens is van belang bij het opstarten van het echte besturing systeem.
Als het bios dat dus niet kan, dan kan het ook mis gaan bij het opstarten van programma die zonder de tijd te weten niet goed werken.
en daar zorgt de bios batterij voor
Het zorgt voor de minimale maar constante stroom behoefte die nodig is om het ge-automatiseert invoegen van veranderlijke gegevens bij te houden
die nodig zijn voor de basale functies van het besturing systeem.

Zonder een bios batterij of een lege bios batterij kan de pc bepaalde (veranderlijke) gegevens niet bepalen en of vasthouden en zonder die gegevens kan het systeem niet optimaal werken.
capthavoc